Fen bilgisi öğretmen adaylarının farklı öğretim yöntemleriyle bilimin doğasının öğrenimi ve öğretimi hakkındaki gelişimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, fen bilgisi öğretmen adaylarının 'Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)' ve 'Bağlam Temelli Öğretim (BTÖ)' yöntemleriyle bilimin doğasının öğrenimi ve öğretimi hakkındaki gelişimlerini incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmaya üniversite 3. sınıf öğrencisi 41 öğretmen adayı katılmıştır. Bu 41 kişilik katılımcılar iki sınıf halindedir ve bu sınıflara farklı öğretim yöntemleri uygulanmıştır. Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi dersi kapsamında bir akademik dönem boyunca süren bu araştırmaya, araştırmacı ile birlikte bilimin doğası konusunda uzman olan dersin yürütücüsü de gözlemci olarak katılmıştır. Bu doğrultuda, dersin yürütücüsü öncelikle her iki gruba bilimin doğası görüşlerini geliştirmek için doğrudan-derin düşündürücü yaklaşımı esas alan etkinlikler uygulamıştır. Daha sonra araştırmacı öğretmen adaylarına bilimin doğası öğretiminin önemi, öğretim programındaki yeri, OBYM, BTÖ hakkında eğitim vermiştir. Ayrıca bu iki öğretim yöntemiyle bilimin doğasının ders içeriğine nasıl bütünleştirileceği hakkında örnek uygulamalar yaptırmıştır. Bu eğitim sürecinde öğretmen adaylarından veri kaynağı olarak da kullanılan günlükler yazmaları ve ders planı hazırlamaları istenmiştir. Bu ders planları daha sonra mikro-öğretimler yapılarak sınıf içerisinde paylaşılmış ve araştırmacıyla birlikte yer alan gözlemci tarafından değerlendirilmiştir. Ders planı hazırlama sürecinde araştırmacı mentor olarak öğretmen adaylarına yardımcı olmuştur ve planları kontrol ederek dönütler vermiştir. Günlük ve ders planlarının dışında, Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi-Form C (Lederman vd., 2002), bilimin doğası öğretimi hakkındaki açık uçlu sorular, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve video kaydı yoluyla da veri toplanmıştır. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının bilimin doğası görüşlerinde pozitif bir gelişme olduğunu göstermiştir. Ayrıca bilimin doğası içeriğinin öğretimi, bilimin doğası öğretiminin kazandırdıkları, bilimin doğası öğretiminin içeriği konularındaki bilgilerinin arttığı belirlenmiştir. Yapılan uygulamanın öğretmen adaylarının bilimin doğası ile ilgili ders planlama becerilerine olumlu katkıları olduğunu belirlenmiştir. The aim of this study is to develop pre-service science teachers' knowledge about nature of science (NOS) and teaching NOS with 'Common Knowledge Construction Model (CKCM)' and 'Context-Based Teaching (CBT)' methods. The participants of the study were 41 pre-service teachers which were at their 3rd year of the university. These 41 participants were studied two different class and different teaching methods were applied to these classes. This study had proceeding through one academic-semester within the scope of 'The Nature of Science and History of Science' lesson. The lecturer of the lesson also participated in the study as an observer who was an expert on NOS. In this respect, the lecturer applied the activities based on explicit-reflective approach to both groups to enhance their views of NOS. Then, the researcher made instruction to the participants about the importance of NOS, the status in the teaching program, 'CKCM', 'CBT'. Beside this, with these two teaching methods, the researcher has done case studies on how to integrate NOS into the course content. In this educational process, it has been requested from pre-service teachers to write daily reflection papers and to prepare lesson plans as data sources. Then, these lesson plans were shared in the classroom by making micro-teachings and evaluated by both researcher and lecturer. In the process of preparing lesson plans, the researcher has helped participants as mentor and also has given feedback by controlling these plans. Apart from these daily reflection papers and daily lesson plans, the data was collected through Views of Nature of Science Form C (VNOS-C) (Lederman et al., 2002), open-ended questions about teaching NOS, semi-structured interviews and video-recording. The results of the research showed a positive development in pre-service teachers' views of NOS. In addition; it was determined that the knowledge about the teaching of NOS content, value of teaching NOS and the content of NOS teaching increased. It was also determined that the intervention had positive contributions to pre-service teachers' lesson planning skills related to NOS.
Collections