A study of factors affecting Turkish EFL learners` willingness to speak in English
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ve Çanakkale). Çalışma öğrencilerin ne kadar İngilizce konuşmaya istekliolduğunu ve fırsatları olduğunda İngilizce iletişim kurup kuramayacağını görmeyihedeflemiştir. Aynı zamanda bu çalışma onların iletişim kurmadaki istekliliğini etkileyebileceküç bireysel farklılık unsurlarını ve bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Cinsiyetdeğişkeninin etkisi de cinsiyet farklılığının etkisinin her bir grupta önemli ölçüde farklı olupolmadığını görmek için araştırıldı. Çalışma, nicel ve nitel veri birikiminin ve analizyöntemlerinin birleştirildiği karma bir model kullanmıştır. Anketler ilk önce 282 İngilizce dilöğretmenliği öğrencilerinden toplandı. Anketi cevaplayan katılımcılar arasından 15 öğrencinicel sonuçları genişletmek ve detaylandırmak için görüşülmek üzere seçildi. Çalışma sonuçlarıİngilizce yabancı dil öğrencilerinin; düşük iletişim istekliliğine, düşük kendiliğinden algılananiletişimsel beceriye, yüksek iletişim endişesine ve az oranda dışa dönük kişiliğe sahipolduklarını gösterdi. Öğrencilerin iletişim istekliliği doğrudan kendiliğinden algılananiletişimsel beceri ile ilgili ve kendiliğinden algılanan iletişimsel beceri verilere istinaden kesinen iyi öngörücü. Farklılık dikkate değer olmasa da cinsiyet farklılığı öğrencilerin iletişimistekliliği oranını etkiliyor. Bulgular, dil öğretmenlerinin, sınıf içinde öğrencilerin iletişimistekliliğini yaratan tüm ilgili unsurların bağlılığı konusunda uyanık olmaları gerektiğini ilerisürmekte. Bu bulgulardan yola çıkılarak, iletişim istekliliğini artırmak üzere İngilizce öğretmekve öğrenmek için eğitimsel çıkarımlar önerildi Language learners' silence and reluctance to speak has been a main concern for teachers eitherin second or foreign language settings. The students' contributions to oral class activities ingeneral as well as the factors which foster or hinder them doing so has been of great discussionsince the advent of communicative language teaching. The importance of students' individualdifferences as a passkey to their communicative competence has also been emphasized incommunicative language teaching. However, in spite of the emphasis on communication, as anexpedient to practice English, which has been broadly welcome by both teachers and students,language learners in Turkey seem to choose to remain silent notwithstanding the suitableopportunities. The present study was conducted at four different Universities in four differentcities of Turkey (Ankara, Konya, Samsun and Çanakkale). It aimed to see how much thelearners are willing to speak in English and whether they would communicate in English whenthey had chances. It also examines three individual differences factors (self-perceivedcommunicative competence, communication apprehension and personality) which may affecttheir willingness to communicate and the relationships among these variables. The effect ofgender variable was also investigated to see if the effect of gender difference is significantlydifferent in each group. The study used a hybrid design that combined both quantitative andqualitative data collection and analysis procedures. Questionnaires were first collected from282 undergraduate students studying ELT (English Language Teaching). Fifteen students fromamong the participants who had already answered the questionnaires were chosen to beinterviewed to extend and elaborate the quantitative results. The results of the study showedthat the Turkish EFL students had low WTC (Willingness To Communicate), low SPCC (SelfPercieved Communicative Competence), high CA (Communication Apprehension), andslightly extroverted personality. The students' WTC was directly related to SPCC and it isconclusive from the data that SPCC is the best predictor. The gender difference influences thelearners' rate of WTC however the difference is not significant. The findings propose the factthat language teachers should be vigilant of the interdependence of all the involved factors thatcreate students' WTC in class. Based on these findings, pedagogical implications for Englishteaching and learning were suggested to increase willingness to communicate.
Collections