Sosyal ağlarda elektronik öğrenci ürün dosyası kullanımının incelenmesi: Yükseköğretimde bir durum çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 2014-2015 öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü Özel Öğretim Yöntemleri dersinde sosyal ağlarda elektronik öğrenci ürün dosyası (EÖÜD) kullanımı deneyimler ve etkililik bakımından incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının ve öğretim elemanın EÖÜD kullanımda yaşadığı deneyimler nelerdir? sorusuna cevap aranmıştır. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay deseninde yürütülmüştür. Araştırma 9'u erkek, 21'i kadın toplam 30 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler gözlem, görüşme ve anketler ile elde edilmiştir. Araştırmada gözlem ve görüşme kayıtları için not alma ve ses kayıtları kullanılmıştır. Nitel verilerin yazılı hale getirilmesi ve düzenlenmesi amacıyla Microsoft Word kelime işlemci programı kullanılmıştır. Görüşme verileri araştırma soruları kapsamında betimsel olarak analiz edilmiştir ve verilerin çözümlenmesinde QSR NVivo 7 kullanılmıştır. Ayrıca nicel ve nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde gerekli geçerlik ve güvenirlik analizleri yürütülmüştür. Bu kapsamda nitel görüşme verileri için katılımcı teyidine başvurulmuş ve kodlayıcılar arası tutarlılığa bakılmıştır. Görüşme verilerinden bir görüş anketi oluşturularak sınıfın tamamına uygulanmış ve böylece bireysel olarak ifade edilen görüşlerin sınıf genelindeki durumuna da sayısal olarak bakılmıştır. EÖÜD'ye yönelik tutum ölçümü öntest sontest karşılaştırmalı olarak yapılmış ve tutumun sınıf genelinde olumlu olmakla beraber eşleştirilmiş örneklem t-testi ile yapılan analizler neticesinde test sonuçları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Tutum ölçümü için Demirli'nin (2007) geliştirdiği ve geçerlik güvenilirlik çalışmalarını yürüttüğü `Öğretim Sürecinin Öğrenen Tutumlarına ve Öğrenme Algılarına Etkisi` ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre EÖÜD'nin çeşitli faydaları gözlemlenmiştir. Öte yandan EÖÜD'ye uyum sağlamada bazı zorluklar da yaşanmıştır. EÖÜD'nin ders içi etkileşimi olumlu yönde etkilediği, derse katılımı arttırdığı ve ders başarısına katkısı olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının EÖÜD'ye yönelik genel görüşü olumlu olmakla beraber bu EÖÜD'ye yönelik tutumlarını genel olarak olumlu yada olumsuz yönde etkilememiştir. Öğretim elemanı da EÖÜD uygulamasını faydalı bulmuş, derse katılımı arttırdığı, derse yönelik tutumu ve başarıyı olumlu etkilediği yönünde kanaat edinmiştir. Öğretim elemanının EÖÜD'de bazı zorluklar yaşadığı da gözlemlenmiştir. In this research, use of electronic portfolio in social networks was examined in terms of experiences and efficiency. The research was carried out at Gazi University Gazi Education Faculty, Computer and Instructional Technology Education Department, Special Teaching Methods course during 2014-2015 school year. In line with this purpose necessary reply was tried to be found for the question; `what were the experiences of the teacher candidates and the instructor in use of electronic portfolio?` The research was carried out in the form of a case study. The research based on the participation of 30 teacher candidates which consists of 9 men and 21 women. Data were obtained upon observation, interviews and audio records. For the purpose of transcribing the verbal data, Microsoft Word - word processor program was used. The data were analyzed descriptively within the scope of research questions. QSR NVivo 7 was used for coding the data. Validity and reliability analyzes were carried out within the scope of qualitative and quantitative procedures. Within this framework, member check was applied for the interviews and inter coder consistency was taken into consideration. An opinion questionnaire was formed from the interview data and was applied to the class entirely, thus the opinions which have been expressed individually were also examined in terms of overall class. The attitude regarding electronic portfolio measurement was made in the manner of pre- test / post test comparison, and despite the attitude was found positive in the overall class, due to the analyzes made by paired sample t-test; a significant difference could not been found among the test results. The attitudes towards using electronic portfolio were measured by using the scale of `the effect of teaching process on the attitudes of students and perception of learning` which was developed and validated by Demirli (2007). According to the results of the research, various benefits of electronic portfolio were observed. On the other hand, some difficulties were also revealed in the use of electronic portfolio. It was revealed that electronic portfolio has affected class interaction positively, increased the class attendance and provided contribution to class success. Although the student candidates' general overview on electronic portfolio was positive, this has not affected their attitudes towards electronic portfolio neither positively nor negatively in general. Instructors also found electronic portfolio application positive and believed that this increased the class attendance, and affected the attitude and success towards the course positively. It was also observed that the instructors had some difficulties in epoprtfolio use.
Collections