Öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim felsefelerinin belirlenmesi ve eğitim ortamı açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Felsefi görüş ve hedeflerin incelenmesinin, eğitim-öğretim hakkında bilgi sahibi olunmasını sağ¬laması açısından ele alındığında öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim felsefelerini araştıran çalışmalara gereksinim olduğu açıktır. Öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin her ikisinin aynı anda eğitim felsefelerini belirleyen çalışmaların eksikliği de ortadır. Ayrıca eğitim felsefesi görüşlerini belirlemeye yönelik geliştirilmiş anketlerde dikkati çeken nokta, ilkeler yazılırken eğitim felsefesinin temel disiplinlerinden olan epistemoloji (bilgi felsefesi), inceleme konularından olan eğitimin amacı, tema, ortam, öğretmenin ve öğrencinin rol ve görevleri konuları göz önüne alınmakta, fakat konuların felsefi akımlara göre dağılımına dikkat edilmemektedir. Yedi felsefi akımın seçildiği öğretmen rolü, amaç, içerik ve ortamın ele alındığı bir ölçek ile değerlendirilme yapılacak olan bu çalışma, eğitim felsefesinin temel disiplinleri açısından görüşlerin belirlenmesini sağlaması yönüyle literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim sürecinde baskın olarak sahip oldukları felsefi görüşlerini belirlemek; öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin sahip oldukları felsefi görüşleri arasında anlamlı farkın olup olmadığını belirlemek; öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim-öğretim sürecinde eğitim ortamı açısından baskın olan felsefi görüşlerini belirlemek; öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim-öğretim sürecinde eğitim ortamı açısından sahip oldukları eğitim felsefesi görüşleri arasında anlamlı farkın olup olmadığını belirlemek üzere dört amaçtan oluşmaktadır. Araştırma 123 öğretmen adayı, 87 öğretmen olmak üzere toplam 207 kişi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Kullanılan anket daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, natüralizm, diyalektik materyalizm ve varoluşçuluk akımlarını içerecek şekilde toplam 56 maddeden oluşmaktadır. Veriler SPSS programı kullanılarak frekans, yüzde ve ortalama değerler bulunarak analiz edilmiştir. Güvenirlik katsayısı öğretmen adayları için 0,828; öğretmenler için ise 0,834 bulunmuştur.Araştırmanın sonuçları öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim felsefi görüşleri arasında farklılıklar olabileceğini göstermektedir. Örneğin araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının ilk sırada benimsediği akım ilerlemecilik akımı iken, öğretmenlerin benimsediği akım ise esasicilik akımıdır. Bunun yanında çalışmanın sonuçları incelendiğinde katılımcıların benimsediği felsefi görüşlerin eğitim sürecine ilişkin ortam gibi açıdan ele alındığında farklılıklar gösterdiğini desteklemektedir. Örneğin katılımcıların eğitim felsefesi görüşleri ile eğitim ortamı açısından sahip oldukları eğitim felsefesi görüşleri karşılaştırıldığında anketin bütününden elde edilen genel eğitim felsefesi görüşleri en çok esasicilik akımını desteklerken anketin eğitim ortamını ilgilendiren verilerden elde edilen sonuçlar ise en çok ilerlemecilik akımını desteklemektedir. Eğitimin ortamı açısından felsefi görüşler öğretmen adayları ve öğretmenler üzerinden ayrı ayrı incelendiğinde; öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin ilerlemeci bir eğitim ortamı görüşüne sahip oldukları söylenebilir. Ancak öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin eğitim ortamı açısından felsefi görüşleri anket maddeleri bazında ayrı ayrı incelendiğinde bazı eğitim ortamı maddelerinde farklılıklar gösterdiği gözlenmiştir. The need for more studies examining educational philosoph¬ies of teachers and teacher candidates is obvious in order to examine philosophical id¬eas and goals of teachers. In addition, there are only few studies examining educational philosophies of both teacher candidates and teachers together. Another striking point is the fact that in the questionnaires developed in order to determine educational philosophy of participants, topics of epistemology (philosophy of knowledge) like the purpose of education, contents, environment, roles and responsibilities of teachers are taken into account but distribution of subjects by philosophical school of thought is often ignored. In this study, seven philosophical school of thought are selected. Evaluation is conducted using a scale which takes roles of teachers, purpose, content and environment of education into account. In light of these elements, this study may contribute to the scientific literature. The purpose of this research study was four fold: first, to determine which educational philosophy teacher candidates and school teachers base their philosophical views about education process; second, to determine if the educational philosophy they have those teacher candidates and the teachers are the significant difference between the interview; third, to determine teacher candidates and the teachers' base their educational philosophy view in terms of environment in learnıng – teaching process; fourth, to determine if the educational philosophy views in terms of environment in learnıng – teaching process they have those teacher candidates and teachers are the significant difference between the interview. A total of 207 person participated in the study. The data were collected from two different samples, one composed of 123 teacher candidate, the other composed of 84 teacher. The data are collected through a scale which has a total of 56 principles of various issues of educational phisolophies; Perennialism, Essentialism, Progressivism, Existentionalism, Dielectric Materialism, Naturalism and Reconstructionism. Data were analyzed by using descriptive statistical techniques, such as frequency and percentage. The cronbach alpha reliability coefficient of 0,828 was measured as candidate group. The cronbach alpha reliability coefficient of 0,834 was measured as teacher group. Results of this study show there are difference between teacher candidates and school teachers's views. For example; teacher candidates' observations of current that flow highest arithmetic average ''experimentalizm'' and teacher' observations of current that flow highest arithmetic average ''essentialism''. Also results of this study show that philosophical views that individuals adopt can vary when examined in different terms like environment in learning – teaching process. For example, the participants with of education philosophy and the educational environment, terms of educational philosophy interview compare; general education philosophy derived from interviews with all of the survey support essentialism, results obtained from the survey data concerning the educational environment supports progressivism. The opinions expressed are examined in terms of philosophical education environment about teacher candidates and school teachers; both are teacher candidates and school teachers support progressivism. But; teacher candidates and school teachers' philosophical views of the educational environment be different when the survey is analyzed in survey items.
Collections