Show simple item record

dc.contributor.advisorÇolakoğlu, Filiz Fatma
dc.contributor.authorTürkoğlu, Çağlar
dc.date.accessioned2020-12-29T07:58:07Z
dc.date.available2020-12-29T07:58:07Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/352228
dc.description.abstractBu araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yeni uygulanmaya başlanan Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı hakkındaki farkındalık durumları araştırılmıştır. Bu amaçla, Sinop ili, il merkezindeki ortaokullarda 2013-2014 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 8 beden eğitimi ve spor öğretmeni ile görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemleri ile incelenmiştir. Bu araştırmanın bulgularından, araştırmaya katılan öğretmenlerin, öğretim programına ilişkin farkındalık durumlarının sınırlı olduğu; programı derslerinde uygulama ve okullarına uyarlama biçimlerinin ise programın amacı ile farklılık gösterdiği; öğretmenlerin, öğrenen merkezli yaklaşımları özümseyemediği ve derslerinde öğretmen merkezli yöntem ve teknikleri kullanmayı tercih ettiği; çeşitli branşlarda oluşturdukları okul takımlarına büyük önem ve öncelik verdikleri; bu dersi, öğrencilerin deşarj olma dersi olarak gördükleri ve zümre kararı doğrultusunda görevlendirilen öğretmenler tarafından hazır olarak temin edilen yıllık plânları kullandıkları anlaşılmıştır. Bu bulgular ışığında, öğretmenlerin programa ilişkin farkındalığa sahip olmalarına katkı sağlayacak adımların atılmasının gerekliliği açıkça görülmektedir.
dc.description.abstractIn this study, physical education and sports teachers' awareness about the middle school physical education and sports curriculum was investigated. For this purpose, eight physical education and sports teachers, working at a number of middle schools in Sinop province of Turkey at 2013-2014 academic years, were interviewed. Data were analyzed based on qualitative data analysis methods. The findings show that; physical education and sports teachers' awareness about the curriculum was limited and as a consequence of this limited awareness, teachers' practices in their physical education and sports courses varied from the aims of the related curriculum. Similarly, findings pointed out that teacher did not use constructivist-teaching strategies. In line with this finding, six of the eight teachers obtained their annual plans simply by copying others plans although they should be prepared themselves based on the students and schools specialities and conditions. An interesting finding of this study was that school sports teams had an important role in planning their lessons as well as assessing students' success. Moreover, teachers consider the physical education and sports course is thought as the way of relaxing for students and share the idea that if it were not for this course students would not find a chance to relax. As a consequence, these findings point out the need for taking actions to make teachers be aware of the curriculum for planning and implementing their lessons better as needed.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBeden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeExploring physical education and sports teachers' awareness about the middle school physical education and sports curriculum
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school teachers
dc.subject.ytmPhysical education and sports lesson
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.subject.ytmSport education
dc.subject.ytmPhysical education
dc.identifier.yokid10105144
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid429393
dc.description.pages161
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess