Sosyal bilimler lisesi programının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı Sosyal Bilimler Liselerinde uygulanan eğitim programının CIPP (Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün) değerlendirme modelinin kullanılarak değerlendirilmesidir. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket ve anket sonunda bulunan açık uçlu sorular aracılığı ile hem nitel hem de nicel veriler elde edilmiştir. Üç bölümden oluşan veri toplama aracının ilk bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerini toplamayı amaçlayan 8 madde bulunmaktadır. Ardından 50 maddeden oluşan program değerlendirme anketi yer almaktadır. Son bölümde ise programla ilgili olumlu ve olumsuz görülen yönlerin belirlenmesini amaçlayan açık uçlu sorular yer almaktadır. Veri toplama aracının güvenilirliğini ölçmek için hesaplanan Cronbach Alpha değeri 0.957 bulunmuştur. Araştırmanın örneklemini Sosyal Bilimler Liselerinden 2014-2015 eğitim öğretim yılında mezun olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada 2014-2015 Eğitim Öğretim yılının sonunda Sosyal Bilimler Liselerini başarıyla bitiren toplam 264 mezundan elde edilen veriler, SPSS paket programıyla frekans (f), yüzde (%), ortalama, bağımsız örneklemler t testi ve Leneve eşit varyanslar testi kullanılarak analiz edilmiştir. Anketin sonunda yer alan açık uçlu sorulara ise içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu aşağıdaki bulgulara erişilmiştir. Anket aracılığı ile elde edilen sonuçlar, katılımcıların Sosyal Bilimler Liselerine gelmeden önce bu okulların amaçlarından haberdar olduklarını, okutulan derslerin onları sosyal bilim insanı olma konusunda isteklendirdiğini, derslerde gelecekte bilim insanı olacakları vurgusunun yapıldığını, ders dışı etkinliklerin kişisel ve akademik gelişimlerine önemli düzeyde katkıda bulunduğunu ve programların bireysel öğrenme ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri şekilde geliştirildiğini düşündüğünü ortaya koymuştur. Öte yandan öğretmenlerin uygulama sürecinde bireysel farklılıkları gözetmesi ve değerlendirme faaliyetlerinin sonunda öğrenciye dönüt verilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.Açık uçlu sorulara verilen yanıtlar ise öğrencilerin Sosyal Bilimler Liselerinde okutulan programı genel olarak beğendiklerini, programın onları akademik hayata hazırladığını olumlu özellikler arasında dile getirirken, 5 yıllık eğitim süresinden ve öğretmen kalitesinden olumsuz özellikler olarak bahsetmişlerdir.Anahtar Kelimleler : Sosyal Bilimler Liseleri, Program Değerlendirme, CIPP Değerlendirme Modeli. This research aims to evaluate the curriculum of the Social Sciences High Schools by using the CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model. Quantitative and qualitative data have been obtained through a questionnaire that consists of three main parts. The first section of questionnaire asks eight questions to collect the personal information of the participants. Next the questionnaire ask 50 multiple-choice questions about the curriculum. Participants next respond to 2 open-ended questions intended to determine the positive and negative perceptions of different features of Social Sciences High Schools curriculum. The Cronbach Alpha reliability coefficient for this study is 0.957. The sample group consists of the graduates of Social Sciences High Schools in the 2014-2015 academic year. The data which have been obtained from 264 participants have been analyzed through the SPSS programme to establish the frequency (f), percentage (%), average, independent sample's t test and Leneve's test for equality of variances. Content analysis has been applied to the open-ended questions. The analyses revealed the following results. Participants were aware of the objectives of Social Sciences High Schools before commencing their studies. Courses that are taught in these schools intend to motivate students to become the social scientists of the future. Extra-curricular activities have contributed to their personal and academic development. The curriculum was developed to be flexible in order to accommodate personal learning needs. On the other hand, it was revealed that even if the curriculum was designed considering the personal differences of the students, teachers are not as careful about taking into the consideration the strengths and needs of different students. Finally, it is needed to provide feedback to students at the end of evaluation activities.Answers given to the open-ended questions have revealed that participants like the Social Sciences High School curriculum in general, and that they think that the program has been preparing them for an academic life. On the other hand, the participants have stated that they do not like the 5-year-long period of study and low teacher quality.Key Words : Social Sciences High School, Curriculum Evaluation, CIPP Evaluation Model
Collections