Show simple item record

dc.contributor.advisorAkyol, Hayati
dc.contributor.authorGökkuş, İclal
dc.date.accessioned2020-12-29T07:57:01Z
dc.date.available2020-12-29T07:57:01Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/351900
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, uygulanan `Ses Bilgisi Farkındalık Programı` nın, ilkokulbirinci sınıf öğrencilerinin `ses bilgisi farkındalığı, yazı farkındalığı, alfabe bilgileri, kelimebilgileri ve kelime okuma-yazma becerileri` üzerine olan etkisini belirlemektir. Araştırmadaön test-son test, kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2014–2015 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Sivas il merkezinde orta sosyo-ekonomikdüzeydeki bir devlet ilkokulunun iki şubesinde öğrenim gören toplam 47 birinci sınıföğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, deney grubundaki çocuklara 8 haftalık süreçteuygulamada olan `Türkçe Dersi Öğretim Programı` ile birlikte `Ses Bilgisi FarkındalıkÖğretim Programı`nda yer alan oyun ve etkinliklerden yararlanılarak hazırlanan ses bilgisifarkındalık programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise, ön test uygulandıktansonra 8 haftalık süreçte uygulamada olan `Türkçe Dersi Öğretim Programı` dışında hiçbirişlem yapılmamış ve bu süre sonunda son test uygulanmıştır. Araştırmanın verilerinintoplanmasında uygulanan ses bilgisi farkındalık programın, çocukların ses bilgisi farkındalıkbecerilerine etkisini belirlemek için, `Fonolojik Farkındalık Ölçeği ve Ses BilgisiFarkındalık Ölçeği`; yazı farkıdalığı becerilerine etkisini belirlemek için, `YazıFarkındalığını Değerlendirme Kontrol Listesi`; alfabe bilgisine etkisini belirlemek için,`Temel Okuma-Yazma Becerileri Ölçeği'nin harf okuma ve harf yazma alt testleri`; kelimebilgisine etkisini belirlemek için, `Peabody Resim Kelime Testi`; kelime okuma-yazmabecerilerine etkisini belirlemek için, `Temel Okuma-Yazma Becerileri Ölçeği'nin kelimeokuma ve kelime yazma alt testleri` ve deneklerin demografik özelliklerini belirlemek için de `öğrenci bilgi formu` veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerinistatistiksel analizinde; deneysel işlem öncesi (ön test) ve deneysel işlem sonrası (son test)deney ve kontrol grubu arasındaki farkın anlamlılığının incelenmesinde gereklivarsayımların karşılanması durumunda bağımsız örneklem t-Testi, gerekli varsayımlarkarşılanmadığında ise Mann-Whitney U Testi; deney ve kontrol grubunun gelişiminin (öntest-son test) anlamlı olup olmadığının incelenmesinde gerekli varsayımların karşılanmasıdurumunda bağımlı örneklem t-testi, gerekli varsayımlar karşılanmadığında ise Wilcoxonİşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, `Ses Bilgisi FarkındalıkProgramı`nın ses bilgisi farkındalığı, yazı farkındalığı, alfabe bilgisi, kelime bilgisi vekelime okuma-yazma becerilerinin gelişimi üzerine etkili olduğu bulunmuştur. Elde edilensonuçlar alanyazındaki ilgili araştırmalar eşliğinde tartışılmıştır.Anahtar Kelime : Ses bilgisi farkındalık programı, ses bilgisi farkındalığı, yazıfarkındalığı, alfabe bilgisi, kelime bilgisi, kelime okuma-yazma becerileri
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to determine the effect of `Phonological AwarenessProgramme` on `phonological awareness skills, print awareness skills, vocabularyknowledge, alphabet knowledge and reading-writing skills` of primary school students. Inthis study, pre-test and post-test, control group semi-experimental design was used. Thestudy group consisted of 47 first year primary students from two different classes in a stateschool in the fall semester 2014 with middle socio-economic background in Sivas city. Inthe study, along with `The Turkish Teaching Programme` applied currently, phonologicalawareness teaching programme based on the games and activities in `PhonologicalAwareness Education Programme` was applied to the students in the study group for 8weeks. On the other hand, the students in the control group had no other training than `TheTurkish Teaching Programme` applied currently for 8 weeks after being given a pre-test butat the end of the process they were given a post-test. As for the data collection, `PhonologicalAwareness Scale` and `Phonological Awareness Test` were used to measure the effect ofthe programme on the students' phonological awareness skills. `Writing AwarenessAssessment Check List` was used to assess its effect on print awareness skills. `PeabodyPicture Vocabulary Test` was used to assess its effect on vocabulary knowledge. `BasicReading-Writing Skill Scale` was used to assess its effect on alphabet knowledge andvocabulary reading-writing skills. Finally, `Student Information Form` was used todetermine the demographic properties of the subjects. In the statistical analysis of theobtained data, independent sample t-test was used in case of the assumptions being true to iassess the difference between experimental group and control group before the experimentalstudy (pre-test) and after the experimental study (post-test). If the assumptions were not tobe true, Mann-Whitney U Test was used. In order to assess the level of development ofexperimental group and control group dependent sample t-Test was used if the assumptionswere to be true and Wilcoxon Signed-Rank Test was if they were not to be true. Accordingto the results of the study, there has been a positive effect of Phonological AwarenessProgram on students' phonological awareness, writing awareness, vocabulary and readingwriting skills. The results were discussed within the context of existing literature.Key Words :Phonological awareness programme, phonological awareness, printawareness, vocabulary knowledge, vocabulary reading-writing skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleErken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde ses bilgisi farkındalık programının etkisi
dc.title.alternativeThe effect of phonological awareness program on development of early literacy skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-12-11
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEarly literacy skills
dc.subject.ytmPhonetic
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmPrimary schools
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmReading-writing
dc.subject.ytmReading-writing instruction
dc.subject.ytmWord knowledge
dc.subject.ytmAlphabet
dc.identifier.yokid10128063
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid450113
dc.description.pages330
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess