11. sınıf Türk edebiyatı ders kitabındaki metinlerin yapıları ve işleme yöntemlerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11. sınıf Türk Edebiyatı ders kitabındaki metinleri ve işleme yöntemini değerlendirmek, dersle ilgili mevcut programın sorunlarını belirlemek ve yeni hazırlanacak öğretim programına veri sağlamak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Çalışma verilerini toplamak için son test kontrol gruplu deneysel model tercih edilmiştir. Farklı eğitim programlarının uygulandığı üç okuldan birer deney ve kontrol grubu belirlenmiştir. Deney grubunda 55, kontrol grubunda 53 olmak üzere toplam 108 kişilik çalışma grubu oluşturulmuştur. Ders kitabında belirlenen dört metin ders planına göre öğrencilere uygulanmıştır. Kontrol grubunda ders kitabındaki metinler geleneksel metin işleme yöntemine göre uygulanmış; deney grubunda aynı metinler metin dil bilimi verilerine göre tekrar hazırlanarak bu verilere uygun geliştirilen bir yöntemle işlenmiştir. İki yöntem arasındaki farkı belirlemek için uygulanan ölçme testinin sonuçları IBM SPSS Statistics 23.0 paket programı ile değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere, grup varyanslarının homojenliğini belirlemek için Levene testi uygulanmıştır. Daha sonra grupların ölçme testinden aldıkları puanların aritmetik ortalamaları (M) ve standart sapmaları (SD) hesaplanmış, ortalamalar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını sınamak için bağımsız t testi uygulanmıştır. Sonuçlar tablolar hâlinde verilmiş, elde edilen sonuçlar niteliksel olarak gerekçelendirilmeye çalışılmıştır. Genel olarak metin dil bilimsel çözümleme yöntemiyle geleneksel metin işleme yöntemi arasında metnin anlaşılması konusunda metin dil bilimsel çözümleme yöntemi lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Böylelikle metin dil bilim verilerine göre hazırlanan bir metnin uygun yöntemlerle işlenmesi gerektiği gerçeği ortaya çıkmıştır. Yaptığımız alan araştırması sonucunda elde ettiğimiz somut veriler, Türk Edebiyatı dersinin eğitim programının ve ders kitaplarının metin dil bilimin temel ilkelerine göre yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini göstermektedir. Beyin-dil ilişkisi üzerine sistematik ve yaygın araştırmaların verilerine dayalı olarak bütün dünyada bir yöntem değil bir bilim alanı olarak kabul edilen metin dil bilimi verilerinden yararlanmanın öğrencilerin zihinsel gelişimleri için faydalı olacağı düşünülmektedir. Belirlenen bu durumdan hareketle araştırmalarımızın sonuçları ortaya çıktıktan sonra tezimizin sonunda eğitim için birinci derecede paydaş özelliği olan Türk Edebiyatı dersinin öğretim programına, ders kitabına, Türk dili ve edebiyatı öğretmenliği eğitimine, okul yönetimine, öğrencilere, öğretmenlere, velilere ve bu alanda araştırma yapacaklara yönelik önerilere yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler : Metin dil bilimi, 11. sınıf Türk Edebiyatı dersi, metin çözümleme, edebiyat eğitimi, The purposes of the study are evaluation of 11th Grade Turkish Literature Book's Text Structures and Processing Methods, determining the problems of the current course program and providing data to new instructional program. Posttest controlled group model was used to collect data. Experimental and control groups were taken from three different schools which were used different teaching program. There were 108 number of subjects, 55 subjects belongs to experimental group and 53 subjects to control group. Four different texts taken from course book were applied to students according to the lesson plan. The texts for the control group were applied according to the traditional textual processing method and the texts for experimental group were applied by revising the same texts with the linguistic processing method. IBM SPSS Statistics 23.0 was used to determine the difference of two implementation measuring results. To determine the homogeneity of group variance, levene test was applied. Then, the mean (M) and standart deviations (SD) of groups evaluation tests were calculated and to understand whether there was a significant difference or not, independent t-test were used. Results were given with tables and provided qualitative justifications. According to the results, there is a significant difference between text linguistic method and traditional method. Text understanding was better on text linguistic processing. Text linguistic processing method which investigated after the neuro-science studies should be applied to Turkish language and literature teaching programs because of the benefits of cognitive development of the students. There were given the suggestions to Turkish literature instruction program and its course book, Turkish language and literature teaching, school administration, teachers, parents and researchers who will study in this area.Key Words : Text Linguistic, 11th Grade Turkish Literature Course, Text Processing, Literature Education
Collections