Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) üstün yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, üstbiliş ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımının (ATBÖ), üstün yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, üstbiliş ve eleştirel düşünme becerilerine etkisini araştırmaktır. Araştırmanın modeli karma araştırma yöntemlerinden deneme modeli olup; ön ve son test kontrol gruplu tam deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen üstün yetenekli öğrencilere destek eğitimi veren Bilim ve Sanat Merkezi'nde özel yetenekleri geliştirici programda destek eğitimine devam eden ortaokul 8. sınıf düzeyindeki 44 üstün yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. 2013 – 2014 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmada rastgele olarak bir deney ve bir kontrol grubu seçilmiştir. Çalışmanın başlangıcında ve sonunda deney ve kontrol gruplarına başarı testi, Bilişüstü Yeti Anketi ve Cornell Eleştirel Düşünme Becerileri Testi uygulanmış, grup içi ve gruplar arası farklar tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonunda deney grubundan 6 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmada toplanan nicel verilerin analizleri, araştırma problemlerine uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanan veriler, temalar ve alt temalar oluşturularak analiz edilmiş ve öğrencilerin yönteme yönelik görüşleri doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonuçları, ATBÖ yaklaşımının üstün yetenekli öğrencilerin fen başarılarını artırdığını göstermiştir. Öğrencilerin Bilişüstü Yeti Anketi'nden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı ortaya çıkmıştır. Eleştirel Düşünme Becerileri test sonuçları karşılaştırıldığında ise toplam puanlar açısından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Ayrıca Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımını kullanan deney grubundaki üstün yetenekli öğrencilerle yapılan görüşmeler sonrasında öğrenciler; ATBÖ uygulamaları ile dersi daha iyi anladıklarını, bu yaklaşımın öğrenmelerini kolaylaştırdığını, öğrendiklerinin kalıcı olmasını sağladığını ve bireysel özelliklerinin (özgüven, kendini ifade edebilme, iletişim kurma) olumlu yönde değişmesine katkı sağladığını ifade etmişlerdir. The aim of this study is to examine the effect of Argumentation Based Science Learning Approach (ABSL) on academic success, metacognition and critical thinking skills of gifted students. The model of the research is a trial model composed of mixed research methods and true experimental design with pretest and posttest control group. The sample of the research consists of 44 gifted students who are in the 8th grade and continue to `Developing Special Skills Programme` in Science and Arts Center. In this study, carried out in 2013-2014 academic year, an experiment group and a control group were chosen randomly. In the beginning and at the end of the study, success test, metacognition faculty inventory and Cornell critical thinking skills test were applied to the experiment and control groups and the differences within and between the groups were determined. At the end of the research, semi-structured interview is made with 6 students from experiment group.The quantitative data of the research was analysed by using statistical methods appropriate for the problems of theresearch. In qualitative part of the research, data collected with semi-structured interviews was analysed by composing themes and subthemes and the opinions of the students about the method were supported directly by citations. The results of the research show that Argumentation Based Science Learning Approach has increased science success of the gifted students. When scores that the students get from metacognition faculty inventory scale were compared, no statistically meaningful difference has appeared.As for the critical thinking skills test results, it's seen that a meaningful statistical difference has appeared in favor of experiment group as long as total scores has been concerned. After the interviews made with the students in experiment group who use ABSL, the students have told that ABSL practices has made them understand the lesson beter, provided them with permanent learning and contributed to the individual characteristics such as self-confidence, expressing themselves, interaction.
Collections