Öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce başarılarına, tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı, öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinlikleri uygulamasının 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersi başarılarına, İngilizce dersine yönelik tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara-Hacı Bayram İmam Hatip Orta Okulunda deney grubu olan `6/B` sınıfı ile kontrol grubu olan `6/C` sınıflarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu; deney grubunda 32, kontrol grubunda 33 öğrenci olmak üzere toplam 65 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda, öğrenen özerkliğine dayalı öğretim etkinlikleri uygulaması yapılmış; kontrol grubunda ise MEB'in öngördüğü program uygulanmıştır. Uygulamalar, 6. sınıf İngilizce dersinde `After School`, `Yummy Breakfast` ve `A Day In My City` ünitelerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada hem nicel hem de nitel desenler kullanılmıştır. Araştırmanın verileri başarı testi, İngilizzce dersine yönelik tutum ve öğrenen özerkliği ölçekleri, görüşme formları ile araştırmacı günlüğüne dayalı gözlem ve değerlendirme raporları ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutu öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene uygun olarak yürütülmüştür. Nitel boyutta ise uygulama sonrasında deney gruplarının her birinden seçilen öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel veriler kısmı için araştırmacı tarafından geliştirilen 43 sorudan oluşan bir başarı testi geliştirilmiştir. Ayrıca beşli likert tipinde araştırmacı tarafından 16 maddeden oluşan `İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği` ve 14 maddeden oluşan `Öğrenen Özerkliği Ölçeği` geliştirilmiştir. Nicel verilerin analizinde paket program, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Nicel veriler, `Mann Whitney U Testi, Wilcoxon İşaret Testi ve Friedman Testi` kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinlikleri uygulamasının yürütüldüğü deney grubundaki öğrencilerin ve MEB'in öngördüğü programın uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin başarı düzeylerinin, tutumlarının, öğrenen özerkliklerinin ve kalıcı öğrenmelerinin arttığı görülmüştür. Fakat deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı, İngilizce dersine karşı daha fazla olumlu tutum geliştirdikleri, öğrenen özerkliklerinin daha gelişmiş olduğu ve daha fazla kalıcı öğrenmelere sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu ise, öğrenci görüşmeleri ve araştırmacı günlüğüne dayalı gözlem ve değerlendirme raporlarından (araştırmacı öğretmen görüşleri) oluşmaktadır. Öğrenciler, öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinlikleri uygulamasının öğrenmelerini kolaylaştırdığını, öğrenmelerini pekiştirip kalıcı hale getirdiğini, derse katılımlarını artırdığını; bilişsel ve duyuşsal becerileri başta olmak üzere dil becerileri ile öz değerlendirme ve akran değerlendirme becerilerini geliştirdiğini ve bu uygulamanın diğer derslerde de kullanılmasını istediklerini ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen nicel ve nitel verilerin tutarlı ve birbirini desteklediği sonucu ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda, ilgili uygulamanın eğitim her kademesinde daha yaygın şekilde kullanılması ve benzer çalışmaların, diğer öğretim kademelerinde ve farklı sınıf düzeylerinde de yürütülerek çalışmalardan çıkan sonuçların karşılaştırılması önerilebilir. The aim of this study is to determine the effects of learning activities based on learner autonomy on the English achievements, attitudes towards English lesson, learning autonomy and retention of 6th grade students by allowing students to choose activities to be conducted in English language teaching. The study was conducted on experimental group and control group of students from Ankara at Hacı Bayram Primary School during the 2016- 2017 academic year. Experimental group consisted of 32 students whereas control group consisted of 33 students. While the experimental group used learning activities based on learner autonomy learning, the control group used the activities within the framework of the curriculum developed by the Ministry of National Education. The experimental process included units entitled `After School`, `Yummy Breakfast` ve `A Day In My City` in terms of English language teaching. Both quantitative and qualitative research methods were used in this study. Research data were collected through the use of achievement tests, the scale of attitude toward English lesson, learner autonomy scale, interviews and observation based on researcher's journal form. The quantitative part of the study was conducted using an experimental design involving a pretest-posttest control group. In addition, in the qualitative part of the study, students selected from the experimental groups were interviewed after the experiment. Besides, observations were done during the experimental process by the researcher himself. The achievement test prepared by the researcher is composed of 43 questions. The five-point Likert-style, the scale of attitude toward English lesson consisted of 16 items and was developed by the researcher. The other quantitative data collection instrument was learner autonomy scale which was developed again by the researcher. A computer program package was used to analyze quantitative data whereas a descriptive analysis technique was used to analyze qualitative data. The data obtained was analyzed using the `Mann-Whitney U Test`, the `Wilcoxon Signed-Rank Test` and the `Friedman Test`. The study results revealed that the achievement levels of the experimental groups which used learning activities based on learner autonomy learning and those of the control group that used the activities within the framework of the curriculum developed by the Ministry of National Education increased. However, the experimental group was seen to be more successful than the control group. Significant differences were found between both groups in terms of achievement, attitude, learner autonomy and retention but the difference of all of them was considered to be in favour of the experimental group. The qualitative results of the research including interviews with students and observations by the researcher himself (teacher's views as a researcher) revealed many themes. In the interviews, the students stated that the application of learning activities based on learning autonomy facilitated their learning, reinforced their learning and retained their learning. In addition, they stated that thanks to the application of learning activities based on learner autonomy, they developed cognitive, affective, language skills, self-assessment and peer assessment skills. Also they pointed out that they wanted this application to be used in other lessons. It was concluded from the research results that both quantitative and qualitative data were consistent with and supported each other; thus the results of the study were in parallel with each other. It is proposed that learning activities based on learner autonomy should be used more in each level of education. Similar studies should also be conducted in other stages of education and in different class levels, and it is suggested that the results obtained from such studies be compared with each other.
Collections