Ortaokul öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin sportif açıdan psikolojik özellikleri incelenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri ile antropometrik ölçümler ve performans testlerinden almış oldukları dereceler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak ve öğrencilerin demografik özelliklerine göre spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri arasındaki farkılılıkları belirtmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırmada nicel araştırma tekniklerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2016 Eğitim-Öğretim 2. yarıyılında, Ankara il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak Ankara'daki ortaokullarda öğrenim gören 287.396 kişi araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Örneklemi ise %95 güven aralığı ve %5 hata payı göz önüne alınarak, araştırma evrenini temsil eden 637 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak Smith, Schutz, Smoll ve Ptacek (1995) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması yapılan `The Athletic Coping Skills Inventory-28 (ACSI-28)` envanteri, ayrıca sportif performans düzeylerinin belirlenmesinde `Otur Uzan Esneklik Testi, Durarak Uzun Atlama, Dikey Sıçrama, Flamingo Denge Testi, Pençe Kuvveti, 30sn. Mekik, Çeviklik T-Testi ve 20 Metre Sürat Testi` kullanılmıştır. Antropometrik ölçümlerin belirlenmesinde boy uzunluğu, vücut ağırlığı, oturma yüksekliği, kulaç uzunluğu ve demografik özellikler hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Sportif Yetenek Veri Formu` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS-21 Paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerinin spora özgü psikolojik yetenek seviyeleri ile yaş, sporculuk durumları, vücut ağırlıkları, vücut kitle indeksleri (VKİ), otur uzan esnekliği, durarak uzun atlama, dikey sıçrama düzeyleri, 30 saniye mekik testi skorları, çeviklik T-testi ve 20 metre koşu sürati testi skorları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, boy uzunlukları, kulaç uzunlukları, oturma yükseklikleri, flamingo denge testi, pençe kuvveti testi, sağ el ve sol el kullanımı sonuçlarında, öğrenim gördükleri okullara göre anlamlı farklılık gözlemlenmemiştir. This study investigates middle school students' sport-specific psychological skills. The study aims to demonstrate the relationship between sport-specific psychological skills of middle school students and scores from performance tests and anthropometric measurements. The study also aims to demonstrate the differences among students in their sport-specific psychological skills in relation to demographic characteristics. In this respect, this study used the relational screening model, a quantitative research method. The study was carried out in the 2. semester of the 2015-2016 Academic Year among students from 5., 6., 7. and 8. grades studying in different middle schools in Ankara. Selected in accordance with the purpose of the study, the population of the study consisted of 287.396 middle school students in Ankara. By taking into account a confidence level at 95 %, with 5% margin of error, the sampling included 637 students representing the study population. Four schools were included in the study. As data collection tools, The Athletic Coping Skills Inventory-28 (ACSI-28) devised by Smith, Schutz, Smoll ve Ptacek (1995), and adapted to Turkish by the researcher, was used. In addition to that, to determine sports performance levels, sit and reach test, standing long jump test, vertical jump test, flamingo balance test, grip strength, 30-second sit-up, agility T-Test, and 20-meter sprint test was used. For anthropometric measurements, the `Sports Skills Data Form` was used to gather information on participants' height, weight, sitting height, arm span, and demographic characteristics. The data acquired were analyzed with the SPSS-21 software package. The findings show a significant difference between students' sport-specific psychological skills and age, sports background, weight, body mass index, sit and reach flexibility, standing long jump, vertical jump levels, 30-second sit-up test scores, agility T-test, and 20-metre sprint run test scores. The results were insignificant with respect to students' gender, height, stroke length, sitting height, flamingo balance test, grip strength test, left and right hand scores and the schools where they study.
Collections