Türkiye ve İran sosyal bilgiler ders kitaplarında edebi ürünlerin kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve İran'da okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarında edebiürünlerin kullanım durumunu karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu amaç doğrultusundaher iki ülkenin 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitapları, araştırmanın amacınauygun olarak kullanılmıştır. Araştırma boyunca nitel araştırma prosedürleri takipedilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ilegerçekleştirilmiştir. Araştırmada doküman analizi yöntemi, araştırmanın amacınauygunluğu ve yazılı materyal kapsamında değerlendirilen ders kitaplarını incelemeyeolanak sağlaması nedeniyle kullanılmıştır. Araştırmada, Türkiye ve İran'ın 4., 5., 6. ve 7.sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına ulaşılmış, dokümanların orijinalliği kontrol edilmiş,orijinal olduğu tespit edilen dokümanlar anlaşılmaya çalışılmış, anlaşılır hale gelendokümanlar analiz edilmiş ve analiz edilerek elde edilen veriler her sınıf düzeyi içinaraştırmanın problemleri doğrultusunda karşılaştırmalı olarak kullanılmıştır. Her sınıfdüzeyi için yapılan karşılaştırmaların yanında bütün sınıf düzeylerini kapsayan genelkarşılaştırmalarda yapılmıştır. Sonuç kısmında, her sınıf düzeyi ve bütün sınıfdüzeylerinden elde edilen bulgulardan hareketle karşılaştırmalı sonuçlara ulaşılmıştır.Türkiye ve İran'ın 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının karşılaştırmalı olarakele alınmasından elde edilen sonuçlardan hareketle önerilerde bulunulmuştur. Türkiye ve vİran'ın 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının karşılaştırmasıyla ulaşılansonuçlar; Türkiye 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında edebi ürünkullanımına başvurulmuştur. İran'ın 4., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında edebiürün kullanımına başvurulmuş, 5. sınıfta başvurulmamıştır. Türkiye 4., 5., 6. ve 7. sınıfsosyal bilgiler ders kitaplarında, İran 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındandaha fazla edebi ürün kullanımına başvurulmuştur. Türkiye 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyalbilgiler ders kitaplarında kullanılan edebi ürünler ünite ve konularda İran 4., 5., 6. ve 7.sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarından daha dengeli bir dağılıma sahip olduğu tespitedilmiştir. Türkiye 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında adet olarak dahafazla farklı edebi ürün türünün kullanımına başvurulmuş olmasına rağmen, oransal olarakİran ders kitaplarında kullanılan edebi ürünlerin farklı edebi ürün türlerini içermedurumunun daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kullanılan edebi ürünleridesteklemek için görsel materyallere başvurulma durumu adet olarak Türkiye 4., 5., 6. ve7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında daha fazla iken, oransal olarak İran 4., 5., 6. ve 7.sınıf sosyal bilgiler ders kitapları daha yüksek bir orana sahip olduğu belirlenmiştir.Kullanılan edebi ürünün; konunun akışına uygun olma, kullanımından önce yönlendirmeyapılma, gerektirdiğinde öğrencilerin seviyesine uygun hale getirilme, daha iyianlamlandırılması ve üzerinde düşünülmesini sağlamak için soru yöneltilme hususlarınınTürkiye 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında, İran 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyalbilgiler ders kitaplarından daha fazla göz önünde bulundurulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. The purpose of this study is to examine comparatively the use of literary works in socialstudies books that taught in Iran and Turkey. For the purpose of the research, bothcountries text books of 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks were used.Throughout the research qualitative research procedure were used. The research wascarried out by qualitative research methods and document analysis. The method ofdocument analysis in the research was used to examine the textbooks that were evaluatedwithin the scope of the written material and the suitability. In this research, the textbooksof 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks of Turkey and Iran were used and theiroriginality was checked, the documents that were found original was examined. Theobtained data of the social studies of the textbooks of the two countries were usedcomparatively for each grade level. In addition to comparisons at each grade level, generalcomparisons were made that covers all grade levels. In the conclusion, for the level of eachgrade, the comparative results were obtained. As a result of the comparative study of 4th,5th, 6th and 7th grade social studies textbooks of Turkey and Iran some suggestions arepresented. The results that obtained by comparing Turkey and Iran's' 4th, 5th, 6th and 7thgrade social studies textbooks; Turkey has applied literary products more in the 4th, 5th, 6thand 7th grade social studies textbooks. In terms of the research, it has been determined thatTurkey's 4th,5th, 6th, and 7th grade social studies textbooks are more effective than Iranian vii4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks. It has been found that the literaryproducts are used more inclusive in the units in Turkey's 4th, 5th, 6th and 7th grades of socialstudies textbooks than, Iran's 4th, 5th, 6th and 7th grades social studies textbooks. AlthoughTurkey's 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks have been used more anddifferent types of literary works it has been found that as a percentage using Iraniantextbooks contain more different literary works. While the visual materials are supportedhighly to use in literary products of 4th, 5th, 6th and 7th grades of social studies textbooks ofTurkey it has been found that in the use Iranian 4th, 5th, 6th, and 7th grade social studiestextbooks have higher percentage. It has come to the conclusion that the literary worksused in the 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks of Turkey are more suitable,topics are flowing and instructions are more clear than Iran's 4th, 5th, 6th, and 7th gradesocial studies textbooks.
Collections