İlköğretim kurumlarındaki `Destek eğitim odası (DEO)` uygulamasına ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türkiye'de ilköğretim okullarında özel gereksinimli öğrencilere yönelik olarak gerçekleştirilen destek eğitim odası (DEO) uygulamasının değerlendirilmesidir. Özel gereksinimli öğrencileri, eğitimlerine devam ederken belirli derslerde sınıftan alınarak birebir eğitilmesi şeklinde gerçekleştirilen DEO, öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerini sağlamaya yönelik bir uygulamadır. Bu araştırma kapsamında DEO uygulamasının değerlendirilmesi için okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma derinlemesine görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Araştırmanın evreni, 2014-2015 öğretim yılında Ankara ili Mamak İlçesinde destek eğitim odası bulunan tüm ilkokullarda (92 okul) görev yapan yöneticiler ve DEO uygulaması kapsamında eğitim veren öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırma örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemlerine dayalı olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda beşi okul yöneticisi ve 18'i öğretmen olmak üzere toplam 28 katılımcı araştırma örneklemine dâhil edilmiştir. Araştırma verileri bu çalışma kapsamında geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda DEO uygulamasının öğrencilerin akademik, kişisel ve sosyal yönden geliştiren bir uygulama olduğu, özel gereksinim öğrenciler için eğitimde fırsat eşitliği sağlanmasına katkı yapması gibi olumlu sonuçları olduğu belirlenmiştir. Buna karşılık DEO uygulamalarının mevzuatta belirtilen şekilde yapılmadığı, mevzuatın açıklık getirmediği konularda okullar arasında farklılıklar olduğu, okulların fiziksel ve donanımsal olarak yetersiz olduğu, DEO kapsamında ders vermekte olan öğretmenlerin hizmet öncesi veya hizmet içi eğitim almadığı gibi sorunlar olduğu ortaya konmuştur. The aim of study is to evaluate `Resource Education Rooms (DEO)` performed for the special needs student at primary schools in Turkey. DEO is put into practice by taking special need student from some of their lesson to be given one to training providing them a better social and academic development. İn the scope of this research (DEO) teachers and school administration are consulted to evaluate this practice. This is a qualitative research in which is used interview technique thoroughly. The study population is consults of administrations, and teachers who give education aspart of DEO in the schools of Ankara-Mamak having resource education rooms (92 schools). Study sample is determined on the basis of eriterion sampling and maximum multiplicity sampling which is one of a purpose sampling. Within this context, 5 school masters, 18 teachers, totally 23 participants are included into the study sample. Research datas are collected through semi-structured interview form which is developed within the scope of this research.Descriptive analysis and content analysis techniques are used in collected data analysis. In consequence of the analysis; it is emerged that, DEO practice improves student academically, individually and socially. Furthermore; it also contributes equal opportunities with the other student. On the other hand, it is observed that DEO, sometimes may not be practiced as in the regulations. Owing to the deficiencies in regulations there are some differences between school. Moreover; most of our schools are inadequate physically and unfortunately; there are a number of deficient equipment. Eventually; teachers giving educations within the scope of DEO, receive neither pre-service training nor in-service training.
Collections