Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin ritim duygusu gelişimi ve entonasyon hâkimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin ritim duygusu gelişimi ve entonasyon hâkimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesidir. Viyola eğitimcilerine piyano eşlikli bir başlangıç modeli önermek ve piyano eşliğin viyola başlangıç eğitiminde kullanım durumuna katkı sağlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğretim programı olarak kullanılan `Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri 9. Sınıf Türk ve Batı Müziği Çalgıları Viyola` ders kitabının ilk 3 ünitesi incelenmiş ve bu ünitelerde eşliklenmek üzere 67 alıştırma ve 22 etüt belirlenmiştir. Belirlenen bu etütlerin araştırmacı tarafından armonik ve form analizi yapılıp, eşliklendirilmesi yapılmıştır. Oluşturulan piyano eşlikli etütler alan uzmanları olan öğretim elemanları ile değerlendirilmiş ve gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Son şeklini alan etütler uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubundaki öğrenciler kontrol ve deney grupları olmak üzere iki gruba ayrılmış ve 12 haftalık eğitim süresince deney grubundaki öğrencilere piyano eşlikli viyola başlangıç eğitimi verilmiş, kontrol grubundaki öğrencilere ise piyano eşliksiz klasik viyola başlangıç eğitimi verilmiştir. Araştırmadaki veriler, deneysel sürecin 4, 8 ve 12. haftalarında araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda oluşturulan ve uygulanan `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` ile toplanmıştır. Bu araştırma sürecinde verilerin toplanmasında nicel araştırma yöntemlerinden `Gerçek Deneme Modeli` kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubuna alınan öğrencilerin deney süreci kamera kayıtlarına alınmış olup, 3 uzman viyola öğretim elemanı tarafından değerlendirilmiştir. Kamera kayıtlarını puanlayan uzmanların değerlendirme sonuçları toplanmış ve aritmetik ortalaması alınmıştır. Veri toplama araçları ile toplanan verilerin çözümlenme aşamasında, toplanan veriler SPSS 17.0 programına girilmiş olup, araştırmanın genel amacı çerçevesinde cevapları aranan alt amaçlara yönelik gerekli istatistiksel çözümlemeler yapılmıştır. Deney grubu ve kontrol grubunun `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` toplam sontest puanlarının karşılaştırılmasında `Bağımsız Örneklem T-Testi`nden yararlanılmıştır. Deney grubunun `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` toplam sontest puanları ile toplam kalıcılık puanları arasındaki karşılaştırmada `Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi` kullanılmıştır. Kontrol grubun da ise yine `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` toplam sontest puanları ile toplam kalıcılık puanları arasındaki karşılaştırmada `Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi`nden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencilerinin `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` toplam sontest puanları kontrol grubu öğrencilerinin puanlarına oranla yüksek bulunmuştur. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin `Entonasyon Gelişim Ölçekleri` ve `Ritim Gelişim Ölçekleri` toplam sontest puanları ile kalıcılık toplam puanları arasında her iki grupta da olumlu yönde bir fark olmuş ancak elde edilen veriler deney grubundaki öğrencilerin lehine sonuçlanmıştır. Deney grubu öğrencilerine uygulanan piyano eşlikli viyola başlangıç eğitiminin entonasyon ve ritim öğeleri açısından faydalı olduğu, öğrencilerin çalgıya başlama aşamasında başarılarını yükselttiği ve süreci kolaylaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkılarak, Eğitim Fakültelerine bağlı Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında okutulan öğretim programına ilişkin değerlendirmeler yapılmış, eğitim müziği bestecilerine ve alan öğretmenlerine konu çerçevesinde çeşitli öneriler sıralanmıştır. Main objective of this study is analysis and evaluation of piano accompanied basic viola instruction in terms of rhythm development and intonation control. It is aimed to suggest an initial model with piano accompaniment for viola instructors, and to contribute to the use of piano accompaniment in the initial viola instruction. In line with this purpose, the first 3 units of the course book `9th Grade Turkish and Western Music Instruments Viola for High Schools of Fine Arts and Sports` taught within the curriculum were reviewed and a total of 67 exercises and 22 etudes in these units were selected for accompaniment. The etudes were analyzed in terms of harmony and form, and accompanied by the researcher. These piano accompanied etudes were reviewed by the academicians specialized in the respective field and necessary revisions were conducted. Then, the etudes became ready to be applied. Students consisting the study group of the research were divided into two groups as control and experimental group. During the twelve-week instruction, the experimental group were taught initial piano accompanied viola, while the control group pursued their education with the classic method without piano accompaniment. Data of the research were collected on the 4th, 8th and 12th weeks of the experimental process, by means of `Intonation Development Scales` and `Rhythm Development Scales` formed and applied by the researcher in line with the opinions of specialists. During the collection of data, `Tru-Test Model` was used as a quantitative research method. Experimental process of the experimental and control groups were recorded to camera and evaluated by 3 viola instructors. Evaluation results of the specialists who graded the recordings were summed and their arithmetic means were calculated. During the analysis of the collected data, the data was put into SPSS 17.0 software, and necessary statistical analyses were performed in line with the sub-goals of the research. While comparing the total posttest grades of the experimental and control groups obtained through `Intonation Development Scales` and `Rhythm Development Scales`, `Unpaired T-Test` was used. In the comparison between the experimental group's total posttest grades of `Intonation Development Scales` and `Rhythm Development Scales`, and total permanency grades, `Wilcoxon Signed Rank Test` was used. The same `Wilcoxon Signed Rank Test` was again utilized to compare the control group's total posttest grades of `Intonation Development Scales` and `Rhythm Development Scales` and total permanency grades. According to the findings, the total posttest grades of the experimental group in `Intonation Development Scales` and `Rhythm Development Scales` are higher than the grades of the control group. Between the total posttest grades and total permanency grades of the experimental and control groups' `Intonation Development Skills` and `Rhythm Development Skills`, there is a favorable variance; however, collected data turned out to result in favor of the experimental group. It is found that the initial piano accompanied viola instruction applied to the experimental group is beneficial in terms of intonation and rhythm, increasing their success level at the stage of starting and instrument, and easing the process. Based on the research outcome, certain evaluations were carried out on the curriculum taught at the Departments of Music Teaching affiliated to the Faculties of Education, and necessary suggestions within the related subject were proposed for the composers of instructional music and field teachers.
Collections