Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında 11. sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Burton ve College (1984) nin belirtiği matematiksel düşünme işlem süreçlerine dayandırılan bu çalışmanın amacı, teknoloji destekli ortamlarda öğrencilerin matematiksel düşünme becerileri üzerindeki rolünü belirlemektir. Bu amaca ulaşabilmek için öğrencilere tablet kullanabilecekleri ve matematiksel düşünme süreçlerini gerçekleştirebilecekleri etkinlikler yöneltilmiştir. Bu yolla, (i) teknoloji kullanırken ve (ii) matematiksel durum etkinlikleri ile uğraşırken öğrencilerin matematiksel düşünme evrelerinde yaşanılan değişimler araştırılmıştır.Bu araştırmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması araştırma yöntemidir. Araştırmanın katılımcıları, bir Anadolu Lisesinin sayısal ağırlıklı dersleri seçen 11. Sınıfta öğrenim gören 12 öğrenciden oluşmuştur. Bu çalışma, her hafta bir etkinlik uygulamak üzere 11 hafta sürmüştür. Veri toplama sürecinde iki adet görüşme, aktiviteler esnasında oluşturulan yazılı materyaller, tablet ekran kayıtları, sınıf içi video kayıtları, gözlem notları kullanılmıştır.Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda matematiksel düşünme evrelerinden özelleştirme evresinde teknoloji kullanımında zorluk yaşanmadığı, fakat ilerleyen evrelerde tablet kullanmakta zorlanıldığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, matematiksel düşünme evrelerine göre teknoloji kullanıma amacının değiştiği belirlenmiştir. Özelleştirme ve genelleme evrelerinde düzgün şekiller çizme, örnek sayısını çoğaltmak, zaman kazanmak ve problemi daha iyi anlamak için kullanılırken; iddia etme ve ispat yapma aşamasında ise hatırlayamadıkları konuları internetten araştırmalar yaptıkları tespit edilmiştir. İddia etme ve ispat yapma evrelerinde aktif bir şekilde teknoloji kullanılmadığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında öğretmenlere, program geliştiricilere ve araştırmacılara bir takım öneriler sunulmuştur. The aim of this work, which is based on the mathematical thinking processes of Burton and College (1984), is to determine the role of technology-based environments on students' mathematical thinking skills. In order to achieve this goal, students were able to use tablets and conduct mathematical thinking processes. In this way, we investigated the changes (if there are any) in the mathematical thinking stages of students while (i) using technology and (ii) dealing with mathematical situation activities.This is a case study research which is the one of the qualitative research methods. Participants of the study consisted of 12 students studying in the 11th class who selected numerically weighted courses of an Anatolian Lisa. This study lasted 11 weeks to implement an activity every week. During the data collection process we used two interviews, written materials during the activities, tablet screen recordings, classroom video recordings, observation notes.Content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the analysis, it was determined that the mathematical thinking phase had no difficulty in using the technology in the specializing phase, but it was difficult to use the tablet in the later stages. Besides, it has been determined that the purpose of using technology is changed according to mathematical thinking stages. In specializing and generalizing stages, it is used to draw uniform shapes, to increase the number of samples, to save time and to better understand the problem; in the process of conjecturing and proving that they have been investigating the topics they cannot remember. It has been determined that technology is not actively used in the stages of conjecturing and proving. Some suggestions were presented to the teachers, program developers and researchers in the light of findings obtained from the research.
Collections