Elektronik ticaretin hazır giyim sektöründe üreticiler ve tüketiciler açısından kullanım durumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma elektronik ticaretin hazır giyim sektöründe üreticiler ve tüketiciler açısından kullanım durumunu belirleyerek, karşılaşılan problemleri tespit ederek çözüm önerilerinin getirilmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmada tarama modeline dayalı betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Anketin hazırlanması aşamasında öncelikle ilgili literatür taranmış, internet aracılığıyla giysi satın alan tüketicilere ve internet üzerinden giysi satan üretici firmalar olmak üzere iki farklı anket formu hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul, Ankara, Sakarya illerinde faaliyet gösteren elektronik ticareti kullanarak giysi satışı yapan üretici - aracı firmalar ve internet aracılığıyla giysi satın alan tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu illerde faaliyet gösteren elektronik ticareti kullanarak giysi satışı yapan tesadüfi örneklem yöntemi ile tespit edilen 10 üretici – aracı firmalar ve internetten giysi satın alan 311 tüketiciyede yine tesadüfi örneklem yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmanın genel amacı çerçevesinde hazırlanan anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak, gerekli istatistiksel çözümlemeler SPSS 20,0 paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Her bir maddeye ilişkin internet üzerinden giysi satan firmalar ve giysi satın alan tüketicilerin görüşlerini belirlemek amacıyla sayı (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilmiş ve tablolar haline getirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda anket sorularına verilen cevapların, frekans ve yüzdeleri dikkate alınarak araştırmaya katılan üretici firmalar ve tüketicilerin e-ticaret kullanım durumlarına ilişkin görüşleri ve tercihleri tespit edilerek, çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin internet üzerinden yapmış oldukları giysi alışverişlerinde sıklıkla karşılaştıkları sorunlarda en çok %20,3'ü beden (vücuda uyum) problemi yaşadıklarını belirtmişlerdir. Tüketicilerin yaşadıkları sorunlarda çözüm yöntemleri incelendiğinde ise %49,2'si ilgili alışveriş sitesinin müşteri hizmetlerini aradığını, %15,4'ü terziden destek aldığını belirtmişlerdir. Tüketicilerin elektronik ticareti kullanmaya ilişkin görüşleri incelendiğinde en çok %62,7'si farklı marka ve ürün özelliklerini karşılaştırabilmenin bir avantaj olduğunu belirtirken, %28,6'sı ürünün gecikmeli teslimatının dezavantaj olduğunu ve %8,7'si giysi satın almaya çok zaman harcadığını belirtmiştir. Araştırmaya katılan tüketicilerin beklentilerine ilişkin bulgular incelendiğinde; en çok %51,4'ü vücut ölçülerine ve özelliğine uygun 3d manken üzerinde giysileri görmek istediklerini belirtmişlerdir. Araştırmaya sonucunda üretici-aracı firmaların internet satışlarında karşılaştıkları sorunlarda %80'i kapıda ödemeli satışlarda kargonun firmaya geri dönmesini, ve tüketicilerin %50'sinin ürünü kullandıktan sonra değiştirme isteği olduğunu belirtmişlerdir. üretici - aracı firmaların e-mağazacılıkta karşılaştıkları problemlere çözüm yöntemleri incelendiğinde; %100'ü iade-değişim yapmakta olduduklarını belirtmiştir. Araştırmaya katılan üretici - aracı firmaların maaliyet açısından tercih ettikleri pazarlama yöntemi 'e-ticaretin' firmalara sağladığı avantajlar incelendiğinde; %90' ı reklam yapabilme avantajı, geniş ürün yelpazesi, 7/24 erişim imkanıyla sipariş ve müşteri kaybının yaşanmaması, dezavantajları incelendiğinde ise %60'ı hatalı kargolamanın ek maliyetlere sebep olduğunu belirtmiştir. Üretici - aracı firmaların elektronik ticaretten beklentileri incelendiğinde; en çok %90'ı daha çok müşteriye ulaşmak ve kargo maliyetinin düşürülmesini seçerken en az %70'i online satışlarda güvenlik sisteminin geliştirilmesi ve beden standardizasyonunun oluşturulmasının önemli olduğunu belirtmişlerdir. E-ticaret yapan firma siteleri; tüketiciye mağaza içindeki arzu etmediği ortamda istenmeyen koku, rahatsız edici kalabalık, ses düzeyi, ödemede kuyrukta bekletilme vb. istenmeyen ortamdan uzak rahat alışveriş imkanı sunmasıyla, gelecekte tüm firmaların ve tüketicilerin tercih edeceği uluslararası büyük bir pazar olacağı düşünülmektedir. This study was carried out to determine the status of using electronic trade in ready-made sector in terms of producers and consumers and the problems encountered, making solutions to them. In the study, descriptive survey method was used. As the data collection tool, questionnaire technique was used. In the process of the preparation of the questionnaire, related literature was reviewed at first hand and two different questionnaires, one for the customer buying clothes on the internet and one for the manufacturer firms selling clothes on the internet, were prepared. The population of the study was comprised of manufacturers selling clothes on the internet acting in the cities of Istanbul, Ankara and Sakarya, intermediary firms and consumers shopping through the internet. The sampling of the research was made up of randomly chosen 10 manufacturers selling clothes as an electronic trade acting in these cities, intermediary firms and 311 consumers, who were also chosen randomly, shopping on the internet. The data obtained in the questionnaires in line with the general purpose of the research was analyzed on the computer statistically with the package program of SPSS 20.0. In order to determine the views of the firms selling clothes on the internet and consumers buying clothes, frequency and percentage values were determined. The data was tabulated and evaluated. In line with the data obtained at the end of the research, the views of the manufacturers and consumer and their choices with regard to using e-trade were determined depending on the answers given to the questionnaire depending on the frequencies and percentages and some solutions were put forward. At the end of the research, it was found that 20.3% of the consumers pointed out about online shopping that they mostly had problem with sizes. When it comes to the solutions of the problems experienced by the consumers, 49.2% expressed that they called the consumer services of the related firm, 15.4% asked for support from a tailor. As for the views of the consumers regarding their electronic trade, 62.7% expressed that it was an advantage to be able make a comparison with regard to characteristics of different trades and products and 28.6% said that it was a disadvantage to have delayed delivery and 8.7% pointed out that they spent much time on buying clothes. When it comes to the findings as regards the expectations of the consumers participating in the study, 51.4% of the consumers indicated that they would like to see the clothes fitting on their sizes on a 3D model. At the end of the research, 80% of the manufacturer – mediatory firms expressed with regard to the problems they met during their sales that the package returned to the firm particularly in door pay sales, 50% of them said that they had request of changing the product after sales. As for the solution of the manufacturers – mediatory firms over the problems they met in e-shopping, 100% of them expressed that they had refunds and changes. As far as the advantage of e-trade as a marketing method preferred by manufacturer – mediatory firms in terms of cost is concerned, 60% of the pointed of that misshipping led to extra costs. When it comes to the expectations of the manufacturer-mediatory firms from electronic trade, 90% expressed that they aimed to reach the consumer and decrease the cost of shipping, 70% indicated that security system should be improved in online shopping and that it is of having a size standardization. It is believed that the sites of the firms making e-trade will be a great international market in the future preferred by all of the firms and consumers as they will serve an opportunity of shopping away from such kind of undesired conditions as bad smell, irritating crowd, high noise level, waiting in the queues etc.
Collections