Kaynaştırma eğitiminde takım destekli bireyselleştirme tekniğinin öğrencilerin ders başarısı derse karşı tutum ve sosyal kabul düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı matematik dersi öğretiminde işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi takım destekli bireyselleştirme tekniği kullanımının normal ve kaynaştırma öğrencilerinin ders başarısı, derse karşı tutum, sosyal kabul ve bilgilerin kalıcılık düzeyi üzerindeki etki-lerini tespit etmektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kulla-nılmış olup; araştırmanın nicel bulguları nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Düzce il merkezinde yer alan üç ilkokulda, her okulda 4.sınıfta öğrenim gören öğrenciler arasından, her okulda birer deney ve kontrol grubu sınıfı olmak üzere, üç deney ve üç kontrol grubu şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmacı tarafından geliştirilen çoklu ölçütlere dayalı katılımcı seçim modeli doğrultusunda her grupta 3'er özel öğrenme güçlüğü olan kaynaştırma öğrencisi olmak üzere deney gruplarında 73, kontrol grubunda 73 olmak üzere toplam 146 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney gruplarında işbirlikli öğrenme yöntemlerinden takım destekli bireyselleştirme tekniği, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme yöntemi uygu-lanmıştır. Araştırmanın uygulama süreci deney gruplarında haftada beşer saat olmak üzere altı hafta sürmüştür. Araştırmanın nicel verilerini uygulama için geliştirilen başarı testi, matematik tutum sosyal kabul ölçeği, akran tercihi formu; araştırmanın nitel verilerini ise, öğrenci görüşme formu, öğretmen görüşme formu ve veli görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin analizinde Mann Whitney U Test, Wilcoxon İşaret Testi ve Friedman Testi kullanılmıştır. Araştırmada yapılan nicel analizlerde ayrıca Eta-kare (η2 ) ve Cohen d değerleri de hesaplanmıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi takım destekli bireyselleştirme tekniğinin geleneksel öğrenme yöntemine göre normal gelişim gösteren ve özel öğrenme güçlüğü olan kaynaştırma öğrencilerinin akademik başarılarını artırmada, öğrendikleri bilgilerin kalıcılığını sağlamada, matematik dersine yönelik olumlu tutum geliştirmede ve sosyal kabul düzeyleri üzerinde daha etkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmada nicel verileri desteklemek için kullanılan nitel verilerin de nicel verileri desteklediği görülmüştür. Araştırmada nitel verilerden elde edilen sonuçlara göre, hem normal gelişim gösteren ve özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin takım destekli birey-selleştirme tekniği uygulamasını genel olarak olumlu ve eğlenceli buldukları, tekniğin matematik ders başarılarının artmasında, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmele-rinde, sosyal kabulün sağlanması ve değer kazandırma ile ilgili olumlu görüşler belirtmiş-lerdir. Öğretmenler takım destekli bireyselleştirme tekniği uygulamasını genel olarak yararlı bulduklarına, tekniğin kaynaştırma öğrencileri için yararlı olduğuna, tekniğin matematik ders başarılarının artmasında, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde, sosyal kabulün sağlanmasında ve değer kazandırmada etkili olduğuna yönelik görüş belirtmişlerdir. Velilerin de genel olarak takım destekli bireyselleştirme tekniği uygulamasına yö-nelik görüşlerinin olumlu olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak takım destekli bireyselleştirme tekniğinin matematik öğretiminde, kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda uygulanması, öğrenme güçlüğü dışında farklı özel gereksinimlere sahip kaynaştırma öğrencilerinin yer aldığı, farklı derslere yönelik olarak, takım destekli bireyselleştirme tekniğini ve diğer işbirliğine dayalı öğrenme tekniklerinin özel gereksinimli bireylerin akademik başarı, derse karşı tutum ve sosyal kabullerinin sağlanmasına yönelik araştırmalar yapılması önerilmiştir. The aim of this study is to determine the effects of collaborative learning method and the use of team-supported individualization technique in teaching mathematics lesson on the success of the regular and inclusive students, the attitude toward the course, the social ac-ceptance, and the level of retention of information. In the study, quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used, the quantitative findings of the study were supported by qualitative data.The study was carried out in three schools and three control groups, one experimental and one control group in each school, among the students attend-ing fourth grade in each primary school in Düzce province center in 2016-2017 academic year.The research group of the study consists of 73 students in experimental groups and 73 students in control group, in total 3 students with special learning difficulty in each group in accordance with multiple criteria based participant selection model developed by the researcher. Team-supported individualization technique from cooperative learning-based learning methods was applied in experimental group, and traditional learning method was applied in control group. The duration of the study was six weeks, five hours per week in the experimental groups. The achievement test developed for applying quantitative data of the study was mathematical attitude social acceptance scale, peer preference form; qualita-tive data of the research forms, student interview form, teacher interview form and parent interview form. Mann Whitney U Test, Wilcoxon Sign Test and Friedman Test were used in the analysis of quantitative data in the study. Eta-square (η2) and Cohen d values were also calculated in the quantitative analyses carried out in the study. In the analysis of the qualitative data, content analysis method was used. According to the results of the re-search, it was determined that the cooperative learning method is more effective in increas-ing the academic achievement of the students with normal development and special learn-ing disability than the traditional learning method, improving the attitude of the students, improving the attitude towards mathematics lesson and social acceptance level. Qualitative data used to support quantitative data in the study also support quantitative data. According to the results of the qualitative research, it was found that students with normal development and special learning difficulties found that team-supported individualization technique was generally positive and fun, they expressed positive opinions. Teachers have expressed the opinion that the practice of team-supported individualization technique is generally beneficial, that the technique is useful for inclusive students, that the technique is effective in increasing mathematics course achievements, in developing positive attitudes toward mathematics, in ensuring social acceptance and in valuing. Parents has also been found to have a positive opinion on the application of team-supported individualization techniques in general. Based on the results of the research, the application of the team sup-ported individualization technique in the mathematics teaching, the inclusive education classes, the inclusive students with different special needs besides the learning difficulty, the team supported individualization technique and the other collaborative learning tech-niques, it is suggested to carry out researches on the attitude towards the course and the provision of social acceptance.
Collections