Resim-iş eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre alan derslerine ait akademik başarılarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özel yetenek sınavlarının farklı basamak ve uygulamalarından geçerek Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dallarında okumaya hak kazanan öğrencilere, lisans eğitimleri boyunca Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanan Resim-İş Öğretmenliği Lisans Programı'nda bulunan Alan ve Alan Eğitimi, Öğretmenlik Mesleki Bilgisi ve Genel Kültür dersleri mezun oldukları ortaöğretim kurumu farkı gözetilmeden ortak olarak verilmektedir. Ancak mezun olunan lise türünün öğrencilerin sahip oldukları alana yönelik hazır bulunuşluk düzeyini doğrudan etkiliyor olması, mevcut uygulamamanın sorgulanmasına neden olmaktadır. Buradan yola çıkılarak araştırmada, özel yetenek sınavını kazanarak Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalında lisans eğitimi almaya hak kazanan öğrencilerin alan derslerine ait akademik başarılarının mezun oldukları ortaöğretim kurumuna göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda farklı ortaöğretim kurumlarından mezun öğrencilerin alan derslerine ait akademik başarıları, çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Bu değişkenler; 'mezun olunan lise türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, özel yetenek sınavı yerleştirme puanları, özel yetenek sınavı başarı sıralaması (asil-yedek) ve lisans eğitimi bitirme süresi' olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, özel yetenek sınavını kazanarak Gazi Üniversitesi ile Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültelerine bağlı Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalına 2012-2013 eğitim öğretim yılında %57'si asil geri kalan %43'ü yedek listeden kayıt yaptıran toplam 100 öğrenci oluşturmaktadır. 62'si Gazi Üniversitesi, 38'i Necmettin Erbakan Üniversitesine kayıtlı çalışma grubu öğrencileri, mezun oldukları lise türlerine göre `Güzel Sanatlar Lisesi`, `Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi` ve `Diğer Liseler` olarak üç grupta ele alınmıştır. Tarama modellerinden biri olan `İlişkisel Tarama Modeli` kullanılan araştırmada, alt amaçlara cevap aramak ve sonuca ulaşmak için veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi (belgesel tarama) kullanılmıştır. Araştırmanın temel dayanağını oluşturan verilerin elde edilmesinde kullanılan dokümanlar, öğrencilerden ve çalışma grubuna kaynak olan üniversitelere yapılan resmî başvurular sonucunda elde edilmiştir. Toplanan veriler probleme ilişkin en uygun çözüm yollarının bulunması amacıyla t-testi, Ki-Kare testi, varyans analizi, korelasyon analizi, frekans ve yüzde analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizi neticesinde ortaya çıkan bulgulardan hareketle çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin 1, 2, 3 ve 4. sınıf alan derslerine ilişkin akademik başarılarının mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin alan derslerine ait genel akademik başarılarının tüm sınıf düzeyleri bakımından mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak alan derslerine ait genel akademik başarılarının mezun olunan ortaöğretim kurumları bakımından tüm sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bir diğer araştırma sonucu da öğrencilerin mezun oldukları lise türleri bakımından 1, 2, 3 ve 4. sınıf alan derslerine ait akademik başarılarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediğidir. Bir diğer değişken olan özel yetenek sınavı yerleştirme puanlarına göre yapılan analizlerden hareketle öğrencilerin özel yetenek sınavı yerleştirme puanlarının mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; buna karşılık mezun olunan her bir ortaöğretim kurumu bakımından özel yetenek sınavı yerleştirme puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Ayrıca tüm lise türlerinden mezun öğrencilerin alan derslerine ait akademik başarıları ile özel yetenek sınavı yerleştirme puanları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı ve aynı zamanda öğrencilerin mezun oldukları ortaöğretim kurumları bakımından alan derslerine ait akademik başarılarının özel yetenek sınav başarı sırasına (asil-yedek) göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar doğrultusunda; Güzel Sanatlar Lisesi Görsel Sanatlar Öğretim Programları ile Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin sanat eğitimi veren alanlarına ait Çerçeve Öğretim Programları'nın, Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dallarında uygulanan Resim-İş Öğretmenliği Lisans Programı'yla eş güdümlü olarak MEB ve YÖK tarafından yeniden revize edilmesi; ortaöğretim kurumlarında haftalık 1-2 ders saatine sıkıştırılan görsel sanatlar dersinin müfredat içindeki durumun güncellenerek mevcut şart ve koşullarının (ders konusu, ders saati vb.) iyileştirilmesi; özellikle görsel sanatlar eğitiminin mesleki boyutunun (görsel sanatlar öğretmenliği) göz önünde bulundurularak özel yetenek sınavlarının yeniden düzenlenmesi; özel yetenek sınavı öncesi veya sonrasında görsel sanatlar öğretmeni adaylarının genel kültür, genel yetenek ve alana yönelik hazır bulunuşluk seviyelerini ölçen bir sınavın yapılması yönünde öneriler verilmiştir. Throughout their undergraduate studies, students who have earned the right to study in the Department of Visual Arts Education by passing various stages and applications of special talent exams are offered Field and Field Training, Professional Teaching and General Knowledge courses included within the Visual Arts Teaching Program prepared by the Council of Higher Education, regardless of the secondary educational institution they have graduated from. However, the fact that the type of high school has a direct influence on the level of how prepared graduates are in terms of the field students are involved in, is cause for current implementations to be questioned. With this in mind, this study aims to identify whether the academic success of students who have earned the right to an undergraduate education in the Department of Visual Arts Education by passing the special talent exam presents significant differences according to the secondary education institution they have graduated from. In line with this aim, the academic success of students who have graduated from various secondary education institutions in their field studies are compared based on a range of variables. These have been determined as; 'the type of high school students have graduated from, the gender, class level, special talent placement exam scores, special talent exam success rating (main-waiting list) and length of time undergraduate studies are completed.' The study group is comprised of a total of 100 students, 57% of which are registered in the main, and 43% of which are enrolled in the waiting list of the Department of Visual Arts Education in the Faculty of Fine Arts, Education for the 2012-2013 academic year at Gazi University and Necmettin Erbakan University. Students in the study group, 62 of which are enrolled at Gazi University and 38 of which are enrolled at Erbakan University have been addressed in three separate groups according to the type of high school they graduated from: `Fine Arts High School,` `Vocational and Technical Anatolian High School,` and `Other High Schools.` In this study, a screening model called the `Relational Screening Model` was used; and in order to search for answers to and to reach a conclusion in terms of the sub-goals, a document review (document screening) was used. Documents used in order to gather data which the study is based on, have been obtained from students and from universities which have been a source to the study group by means of submitting official applications. With the aim of finding the most suitable solutions in relation to the problem at hand, the gathered data was analyzed with via the t-test, chi-square test, variance analysis, correlation analysis, frequency and percentage analyses. With reference to the findings that have emerged as a result of the data analysis in this study, it has been determined that the academic success of students who comprise the study group in relation to their 1st, 2nd, 3rd and 4th year field subjects do not present a significant difference according to the secondary education institution they have graduated from. In addition to this, while the general academic success of students in their field subjects in terms of their whole class levels do not present a significant difference according to the secondary education institutions they have graduated from, a significant difference has been determined in the general academic success of students in their field subjects in terms of the secondary education institutions they graduated from according to their whole class levels. Another result of the study is that in terms of the type of high school students graduated from, their academic success in their 1st, 2nd, 3rd and 4th year field subjects do not present a significant difference according to the gender variable. In the analyses carried out on another variable, the special talent placement exam scores, it has been determined that there is a significant difference in students' special talent placement exam scores according to the secondary education institution they graduated from; while at the same time, it was determined that there is no significant difference in the special talent placement exam scores according to gender in terms of every one of the secondary education institutions. Also, there was no significant correlation determined between the academic success of students who have graduated from all types of high schools in relation to their field subjects and their special talent placement exam scores; and at the same time, it has been concluded that students' academic success in relation to their field subjects in terms of the secondary education institution they graduated from does not present a significant difference according to the special talent placement exam success rating (main-waiting list). In line with the results obtained from this study, it is suggested that; the Framework Education Programs belonging to relevant fields within Fine Arts High School Visual Arts Education Programs and Vocational and Technical Anatolian High Schools be coordinately revised with the Visual Arts Education Undergraduate Program implemented in the Department of Visual Arts Education by the Ministry of Education and the Council of Higher Education; for the current terms and conditions of fine arts lessons that are cramped into 1-2 hours of class time in the curriculum of secondary education institutions to be improved (lesson topic, lesson hour, etc.); re-structuring of the special talent exams, especially by taking into account the professional aspect of visual arts education (visual arts teaching); for an exam to be conducted which measures visual arts teacher candidates' levels of general knowledge, general talent and preparedness in relation to the relevant fields, either before or after the special talent exam.
Collections