Cumhuriyet Dönemi lise sosyoloji ders kitaplarında ideolojik içerik (Mehmet İzzet-Necmettin Sadak)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fransız İhtilali(1789) sonrasında meydana gelen ulus-devletler, eğitimi, geleneksel öğretim faaliyetlerine ek olarak egemen güç ya da iktidarın ideolojisini yaymak ve toplumsal alanda meşruiyet kazandırmak için araç olarak kullanmışlardır. Bu durum, ulus-devletlerle beraber eğitim ve ideoloji etkileşimini büyük boyutlara ulaştırmıştır. Zira ulus devletler, istenilen ideolojiye uygun bireyler yetiştirmek için, eğitim kurumlarını ve eğitim kurumlarının en önemli materyallerinden biri olan ders kitaplarını, adeta bir ideoloji yayma aygıtı olarak kullanmışlardır. Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışında sonra kurulan Türkiye Cumhuriyeti de ulus devlet olarak kurulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nin diğer ulus devletler gibi eğitimi, ideolojik bir endoktrinasyon aracı olarak kullanıp kullanmadığını belirlemek için, Cumhuriyetin ilk yıllarında, Mehmet İzzet tarafında yazılan `İçtimaiyat` kitabı ile Necmettin Sadak tarafından yazılan `Toplumbilim` kitabı içerik analizi yapılarak incelendi ve görüldü ki, Türkiye Cumhuriyeti de diğer ulus devletler gibi eğitimi, ideoloji yayma aygıtı olarak kullanmıştır. Nation states, which have come to exist after the French Revolution (1789), have used education as a means of spreading the ideology of political power and justifying it in society, in additon to traditional training activites. Because of this situation, in company with nation-states, interaction between education and ideology has reached peak. Likewise, nation-states have used educational institiutions and their one of the foremost training materials, textbooks, as a tool in order to raise appropriate individuals according to ideology. After the fall of the Ottoman Empire, Turkish Republic was also founded as a nation-state. The books, which were written in the early years of republic `İçtimaiyat` by Mehmet İzzet and `Toplumbilim` by Necmettin Sadak have been examined by content analysis method in order to determine whether education was used as an indoctrination of ideology like other nation-states, and it has been observed that like other nation-states, Turkish Republic has also used education as a means of spreading ideology.
Collections