Bağlam temelli öğretim yaklaşımının 9. sınıf öğrencilerinin kimya bilimi ünitesine ilişkin başarılarına tutumlarına ve bilimin doğası anlayışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, bağlam temelli öğretim yaklaşımının öğrencilerin kimya dersi başarılarına, kimya dersi tutumlarına ve bilimin doğası anlayışlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerini barındıran karma araştırma yöntemi (mixed-method design) kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2014-2015 öğretim yılında iki farklı sınıfta öğrenim gören 9. sınıf öğrencilerinden 61 kişiden oluşmuştur. Her iki katılımcı grupla altı hafta boyunca uygulamalar yapılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmada `Kimya Bilimi Ünitesi` ne yönelik `Başarı Testi`, bilimin doğasına yönelik anlayışları belirlemek için `VOSTS-TR Anketi'nin` 11 sorusu ve kimya dersine yönelik tutumları ölçmek için 'Kimya Dersine Yönelik Tutumlar Ölçeği' nicel veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin `Kimya Bilimi` ünitesine yönelik başarılarını ve bilimin doğasına yönelik anlayışlarını daha derinlemesine belirlemede yarı yapılandırılmış mülakat formları kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler SPSS istatistik programıyla analiz edilmiştir. Öğrenci başarılarının ve kimya dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla öntestler ve sontestler den elde edilen verilere bağımsız gruplar t-testi ve ANCOVA uygulanmıştır. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel sonucunda bağlam temelli öğretim yaklaşımıyla öğrenim gören deney grubu öğrencilerinin başarılarının, geleneksel anlayışla öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerinin başarılarına oranla daha yüksek olduğu, nitel sonuçların da bu sonucu desteklediği belirlenmiştir. Araştırmada bağlam temelli öğretim yaklaşımıyla öğrenim gören öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık belirlenemezken geleneksel yaklaşıma kıyasla pozitif yönde anlamlı derecede farklılığın ortaya çıktığı tespit edilmiştir. VOSTS-TR anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen sonuçlarda ise bağlam temelli öğretim yaklaşımının bilim insanının özellikleri ve bilimsel bilgi türlerine yönelik bilimin doğası anlayışlarında geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Bilimin özellikleri, bilimsel bilginin doğası, bilimin toplum üzerine etkisi anlayışlarında her iki öğretimin olumlu yönde değişimlere neden olduğu belirlenmiştir. Geleneksel öğretimin ise bilimsel bilginin değişimine yönelik bilimin doğası anlayışlarında olumlu yönde etkisinin olduğu görülmüştür. This study aims to investigate the effect of context based learning on 9th grade students' success in their chemistry lesson, attitudes towards chemistry course, and their perception of the nature of the science. Mixed-method design which is characterized by the combination of qualitative and quantitative research components was used in this research.The study participants comprised of 61 9th grade students who attended class in two separate classrooms in 2014-2015 academic year. Experiments were carried out for 6 weeks by both of the participatory groups. In the quantitative phase of the study, quasi-experimental design was applied with a pretest-posttest control group. As quantitative data collection tools of the research, Success Test` was used for `Chemistry Science Unit`, eleven questions of the `VOSTS-TR Questionnaire` was used to determine the attitudes towards the nature of science and `Attitudes Towards Chemistry Course Scale` was used in order to determine the attitudes towards the course. Teacher- student interviews were conducted to determine the students' achievements on `Chemical Science Unit` and their understanding of the nature of the science thoroughly by Semi Structured Interview forms. The quantitative data obtained in the study were analyzed by SPSS statistical program. Independent t-test and ANCOVA were implemented on the data collected by pre-tests and post-tests with the objective of detecting the students' achievements and perceptions of chemistry lesson. Qualitative data were evaluated by Content Analysis Method. Quantitative Results of the study have indicated that achievements of experimental group who were educated by context based learning relatively outnumbered the comparison group's. In the study, it was found that while there was no significant difference in the attitudes of students studying with context-based teaching approach towards Chemistry course, there was a significant difference in positive direction compared to traditional approach. In the results obtained from the VOSTS-TR Questionnaire and semi-structured interviews, it was found that the context-based teaching approach was more effective than traditional teaching in the understanding of the nature of science for the characteristics of the scientist and the types of scientific knowledge. It is determined that both teaching types have caused positive changes understanding of the properties of science, the nature of scientific knowledge and the impact of science on community. It is also seen that traditional education has a positive effect on the nature of science for the change of scientific knowledge.
Collections