Keman eğitimi öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğrenme stratejileriyle desenlenmiş etkinliklerin öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarına ve keman performanslarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, güzel sanatlar liseleri müzik bölümü keman eğitimi derslerinde öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumlarını belirlemek için geçerliliği ve güvenilirliği saptanmış bir ölçme aracı geliştirmek, öğrenme stratejileri ile desenlenmiş etkinlikler aracılığı ile yapılan keman eğitimi derslerinin öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarına ve keman performanslarına olan etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümü güzel sanatlar liselerinin müzik bölümü öğrencilerinin keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla yapılan `ölçek geliştirme` bölümü; ikinci bölümü ise; keman eğitiminde öğrenme stratejileri ile desenlenmiş etkinliklerin Neşet Ertaş Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümünde öğrenim gören 11. sınıf keman öğrencilerinin öğrenme stratejilerini kullanma ve keman performanslarına etkisini incelemek amacıyla yapılan deneysel çalışmadan oluşmaktadır. Çalışma bir bütün olarak nicel araştırma modelleri üzerine desenlenmiştir. Çalışmanın ilk bölümü genel tarama modeli, ikinci bölümü ise, ön-test ve son-test kontrol gruplu seçkisiz desen şeklindedir. Öğrencilerin denklikleri incelendikten sonra, yansız atama yöntemiyle (random) deney grubu (n=6) ile kontrol (n=6) grubu oluşturulmuştur. Çalışma modeline dayalı olarak deney grubuna, 12 haftalık öğrenme stratejilerine göre hazırlanan keman dersi öğretim programı uygulanırken, kontrol grubuna ise 2016 yılında yayınlanan MEB müfredatında yer alan programa göre öğretim yapılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünün evrenini Türkiye'nin güzel sanatlar liseleri müzik bölümünde öğrenim gören 11. ve 12. sınıf keman öğrencileri; örneklemini, Türkiye'nin 32 ilinde bulunan güzel sanatlar liseleri müzik bölümünde öğrenim gören 11. ve 12. sınıf keman öğrencilerinden toplam 391 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünün evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kırşehir İli Neşet Ertaş Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümünde öğrenim gören keman öğrencileri, örneklemini ise aynı okulun 11. sınıfında öğrenim gören 12 keman öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere veri toplama araçları olarak `Kişisel Bilgi Formu, Keman Eğitimi Öğrenme Stratejileri Ölçeği, Keman Eğitiminde Öğrenme Stratejileri ile Desenlenmiş Etkinlikler, Performans Değerlendirme Gözlem Formu ve Yazılı Sınav Soruları` uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, `Alt-üst grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi`, `Faktör analizi`, `Güvenirlik analizi`, `Betimsel analiz`, `Wilcoxon işaretli sıralar testi` ile ilişkisiz ölçümler için `Mann Whitney-U` testi yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, deney grubu öğrencilerinin keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarının ön-testte `Nadiren` olduğu ve son-testte bu durumun `Sık sık` olarak değiştiği, kontrol grubu öğrencilerinin ise keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarının ön-testte `Nadiren` olduğu ve son-testte bu durumun değişmediği görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin `cinsiyetlerine`, `keman dersine çalışmaya ayırdıkları haftalık zaman dilimine`, `keman dersine çalışma zamanını planlama`, `keman dersi için okul dışında destek alma` gibi durumlarına göre öğrenme stratejilerini kullanma durumlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Buna karşılık `ailede müzik eğitimcisi ya da müzikle ilgilenen bir bireyin bulunma durumuna` göre öğrenme stratejilerini kullanma durumlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin keman performansları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Keman eğitimi, keman eğitimi öğrenme stratejileri ölçeği, öğrenme stratejileri, keman performansı This study was conducted in order to develop a measurement tool which is valid and reliable in order to determine the level of learning strategies used by students in violin lessons in the department of music in fine arts high schools and to reveal effect of violin training courses taught via activities patterned with the learning strategies on use of learning strategies and violin performances. The study was conducted in two parts. The first part consists of `scale development` section designed to develop a valid and reliable measurement tool to determine the use of violin education learning strategies of music department students of fine arts high schools, while the second part of the study consists experimental studies designed to examine the effects of violin learning strategies and activities on the learning strategies and performances of the 11th grade violin students studying at Neşet Ertaş Fine Arts High School Music Department in Kırşehir. The study was designed on quantitative research models as a whole. The first part of the study was a general survey model; the second part was pre-test and post-test control group design. After students' equalities examined, two categories are formed as the experimental group (n=6) and the control group (n=6) with randomization. Based on the study model, the violin lesson training program, which was prepared according to the 12-week learning strategies, was applied to the experimental group, while in the control group; teaching was applied according to the program included in the curriculum published by Ministry of National Education in 2016. The population of the first part of the study is students who study violin education at 11th and 12th grade level at music department in fine arts high school in Turkey and sample of it is students who study violin education composed of 391 students at 11th and 12th grade level at music department in fine arts high school in 32 cities of Turkey. The population of the second part of the study is composed of violin students studying in the music department of Neşet Ertaş Fine Arts High School in Kırşehir in 2017-2018 academic years. The sample is composed of 12 students who study violin education at music department in fine arts high school in the same school. `Personal Information Form, Violin Education Learning Strategies Scale, Activities Patterned with the Learning Strategies in Violin Education, Performance Evaluation Observation Form and Written Exam Questions` were applied to the students as data collection tools. The data were analyzed by `Difference of lower-upper group means based item analysis`, `Factor analysis`, `Reliability analysis`, `Descriptive analysis`,`Wilcoxon Signed Rank` and `Mann Whitney U-Test`. In the results obtained by analyzing the data, it was determined that the situation of using the violin lesson learning strategies of the experimental group students was `Rarely` in the pre-test, while this changed as `Frequently` in the post-test. It is seen that situation of using the violin lesson learning strategies of the control group students was `Rarely` in the pre-test and this situation didn't change in the post-test. A significant difference was found in the level of using learning strategies according to the experimental group students' `gender`, `weekly time frame for the study of violin lessons`, `planning the study time for violin lessons` and `getting support outside the school for violin lessons`. On the contrary, no significant difference on the situation of use of learning strategy was obtained in terms of `presence of a music educator or an individual interested in music in the family`. There was a significant difference between the experimental and control group students' violin performances in favor of the experimental group.Key Words: Violin education, violin education learning strategies scale, learning strategies, violin performance
Collections