Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: resim atölye dersinde A/r/tografi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem olarak Resim Anasanat Atölye dersinde a/r/tografi uygulamalarını incelemektir. Araştırmanın yöntemini; `gerçeği` yorumlamacı paradigma ile bulmaya çalışan nitel araştırma yöntemi ile `anlamı` bulmaya çalışan sanat temelli araştırma yöntemlerinden olan `a/r/tografi` oluşturmuştur. Araştırmada amaçlı örneklem yöntemlerinden tipik durum örneklemesi benimsenmiştir. Araştırmanın amacına yönelik derinlemesine bilgiler elde edebilmek için veri toplama yöntemleri olarak gözlem (yapılandırılmamış gözlem), görüşme (yapılandırılmamış görüşme, yarı yapılandırılmış görüşme), doküman incelemesi (öz değerlendirme yazıları, araştırmacı günlükleri, kişisel hikayeler), sesli ve görsel materyaller (fotoğraflar ve ses kayıtları, telefon mesajları, portfolyo) kullanılmıştır. Görüşme soruları, Lawshe kapsam geçerlilik indeksi kullanılarak 5 uzman görüşünün alınmasıyla sağlanmıştır. Araştırmada örnek uygulama araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Veriler 7 öğrenci, dersin öğretim üyesi ve katılımcı-gözlemci olan araştırmacıdan elde edilmiştir. Araştırma hem nitel hem de sanat temelli olarak desenlendiği için araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; Resim Anasanat Atölye dersinde a/r/tografik sorgulama süreci öğrencilerin yaşayan sorgulama ve mecaz yoluyla anlamlar üretmesiyle yapılandırılmıştır. A/r/tografi uygulamalarıyla öğrencilerin sanatçı/araştırmacı/öğretmen-öğrenen rollerinin açığa çıkarıldığı düşünülmektedir. A/r/tografi uygulamalarında yazma ve sanat yapma öğrencilerin fikir geliştirmelerini sağlamıştır. Uygulamalarda öğrencilerin kendi yaşam deneyimlerinden yola çıkmaları özgün eserler oluşturmalarını sağlamıştır. Öğrenciler deneyimlerine karşı farkındalık kazanmayı ve yaşamla bağ kurmayı öğrenmede önemli bir deneyim elde etmişlerdir. A/r/tografi uygulamalarıyla öğrenciler sık sık çevreleriyle etkileşime geçmişler ve çevreye karşı farkındalık kazanmışlardır. Öğrenciler uygulamada fikir bulma ve anlam üretmede güçlük yaşamışlardır. Öğrencilerin kendi fikirlerini bulmada özgür olmaları uygulamayı teşvik edici yapmaktadır. Bu uygulamayla öğrenciler ilk defa sorgulama yapmışlar ve detayları keşfetmeyi öğrenmişlerdir. Öğrenciler, uygulama içerisinde kendilerini sanatçı/araştırmacı/öğretmen-öğrenen olarak görmüşlerdir. Uygulamalar, araştırma gerektirdiğinden ders dışında da öğrendiklerini fark etmişlerdir. Dersin öğretim üyesi, uygulamaların öğrencilerin yaratıcılığına katkı sağladığını düşünmektedir. Dersin öğretim üyesi, uygulamalar sayesinde öğrencilerin kendi deneyimlerine döndükleri ve böylece özgün fikirler buldukları görüşündedir. Dersin öğretim üyesi; öğrencilerin araştırma yaptıklarını ancak bunların sınırlı kaldığını, onların sanatçı gibi düşünüp hareket ettiklerini ve sanat yönü yüksek eserler ortaya koyduklarını belirtmiştir. Dersin öğretim üyesi, öğrencilerin, ders içinde ve dışında öğrenmeleriyle öğrenen rollerinin ve birbirlerinden öğrenmeleriyle de öğretmen rollerinin açığa çıktığı görüşündedir. Öğretmen adaylarına atölye derslerinde geleneksel olarak verilen sanat eğitiminin düşünme ve sorgulama temelli olmaması, öğrencilerin daha önce kendi deneyimlerine odaklanamaması ve yazma uygulaması yapamaması gibi üst düzey düşünsel becerilerin giderilmesine; ayrıca konuyu anlamada, fikir bulmada ve yazmada güçlük çekilmesinin azaltılmasına katkı olarak a/r/tografi uygulamalarının etkili olduğu görülmüştür. The main purpose of the study is to investigate a/r/tography practices in painting studio art class as an alternative method in training prospective art educators. The method which was used for the study is composed of qualitative research method which aims to find `the truth` by using interpretivist paradigm and of `a/r/tography` which aims to find `the meaning` and is one of the art-based research methods. Typical case sampling method which is one of the purposive sampling methods was used in the study. In order to gather detailed information related to the aim of the study, observation (unstructured observation), interview (unstructured interview, semi-structured interview), document review (self-evaluation writings, researcher diaries, personal narratives), audio and visual materials (photographs, voice records, telephone messages and portfolio) were used as data collection methods. Interview questions were prepared after obtaining expert opinions of 5 experts using Lawshe's Content Validity Index. Sample application in the study was carried out by the researcher. The data was obtained from 7 students, the lecturer of the lesson and from the researcher who was the participant and the observer. Since the study is formed as both qualitative and art-based, descriptive analysis and content analysis are used in analysis of the obtained data. According to the findings of the study; a/r/tographic inquiry process in the studio art classes was structured by the students who generated some meanings by means of living inquiry and metaphor. By means of a/r/tography practices, artist/researcher/teacher-learner identities of the students were revealed. Writing and making art in a/r/tography practices enabled students to develop some ideas. Using of students' own life experiences in the practices enabled the creation of original works of art. The students learned to gain awareness and they gained a significant experience in learning to create a bond with life. With a/r/tography practices, the students frequently interacted with their surroundings and gained awareness of the environment. Within the scope of the practice, the students had difficulty in finding ideas and generating meaning. The fact that students were free to find their own ideas made the practice an encouraging one. By means of the practice, the students inquired for the first time and they learned to discover the details. The students saw themselves as artists/researchers/ teachers-learners. Because the practices necessitated to research, the students recognized that they also learned outside of the class. The lecturer of the course believes that the practices contributed to the creativity of the students. The lecturer is of the opinion that the students returned to their experiences thanks to the practices and thus they found original ideas. The lecturer has stated that the students did research but they remained limited and that the students thought and acted just as artists and they produced works which have high artistic values. She is of the opinion that the learner identities of students revealed by means of their learning in the class. The lecturer believes that the teacher identities of the students revealed by means of learning from each other. A/r/tography practices have been shown to be effective in filling the deficiencies of intellectual skills. For instance, the art education given to teacher candidates conventionally in studio art classes was not thinking and questioning-based, the students did not focus on their experiences before and that they did not writing practice. The practices also have shown to be effective as a contribution in minimising to have difficulty in understanding the subject, finding ideas and writing.
Collections