Okul öncesi geometri eğitim programının çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Okul Öncesi Geometri Eğitim Programı'nın (OGEP) çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmeleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017- 2018 eğitim öğretim yılının güz yarıyılında Samsun ili Canik ilçesinde bağımsız resmi bir anaokuluna devam eden ve 5-6 yaşlarında deney grubunda 17, kontrol grubunda 17 olmak üzere toplam 34 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, deneysel çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için çocukların geometri becerilerini geliştirebilmek amacıyla OGEP hazırlanmıştır. Verilerin toplanmasında Genel Bilgi Formu, Erken Geometri Beceri Testi (EGBT) ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT) Şekilsel Alt Testi'nin A ve B formları kullanılmıştır. Deney grubundaki çocuklara 10 hafta boyunca haftada 3 gün olmak üzere OGEP uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar, MEB (2013) Okul Öncesi Eğitim Programı'na devam etmiştir. Elde edilen bulgulara göre, OGEP'e katılan deney grubundaki çocuklar ile MEB (2013) Okul Öncesi Eğitim Programı'na devam eden kontrol grubundaki çocukların geometri becerileri arasında deney grubundaki çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubundaki çocuklar ile kontrol grubundaki çocukların yaratıcı düşünmeleri arasında da deney grubundaki çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, OGEP'in çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmeleri üzerinde etkili olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırma sonuçları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Geometri, erken geometri becerileri, yaratıcı düşünme, okul öncesi matematik eğitimi, okul öncesi eğitim The purpose of this study is to examine the effect of Preschool Geometry Education Program (PGEP) on children's geometry skills and creative thinking. A quasi-experimental pretest-posttest design with control group was used in the present study. Participants of the study included 34 children, 17 in the experimental group and 17 in the control group, aged between 5 and 6 years, and enrolled in independent preschool programs in Canik, Samsun during the Fall semester of 2017-2018 school year. The PGEP, which aims to develop children's geometry skills, is developed for the experimental process. Data were collected using the Background Information Form, Early Geometry Skills Test and Torrance Creative Thinking Test Figural A and B Forms. The PGEP was implemented with the children in the experimental group 3 days a week for 10 weeks. Children in the control group continued Ministry of National Education (MONE) (2013) Preschool Education Program. Findings of the present study showed that there was a statistically significant difference in geometry skills between children in the experimental group who received the PGEP and children in the control group who attended regular activities of the MONE (2013) Preschool Education Program. Also, there was a statistically significant difference in creative thinking between children in experimental group and control group. It was concluded that the PGEP was effective in improving children's geometry skills and creative thinking and the effect of the program was maintained. The findings of the study were discussed in the light of the literature and suggestions were made in accordance with the results of the research.Key Words: Geometry, early geometry skills, creative thinking, preschool mathematics education, preschool education
Collections