Öğretmenlerin Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programını planlama ve uygulamaya yönelik çalışmalarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin, Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim Programını planlama ve uygulamaya yönelik çalışmalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; gözlem ve görüşme için Adıyaman il merkezinde görev yapan 12 gönüllü okul öncesi öğretmeni ile öğretmenin hazırlamış olduğu bir aylık plan, o aya ait günlük eğitim akışları ve etkinlik planları olmak üzere toplam 487 takım doküman oluşturmuştur. Verileri toplamak amacı ile `Demografik Bilgi Toplama Formu`, `Plan Değerlendirme Aracı`, `Gözlem Formu` ve yarı yapılandırılmış `Bireysel Görüşme Formu` kullanılmıştır. Plan Değerlendirme Aracı puanlarının değişkenlere göre anlamlı olup olmadığı Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, 31-35 yaş arası öğretmenlerin `Günlük Eğitim Akışı (1-10: derecelendirilmiş sorular) boyutunda; 26-30 yaş aralığındaki öğretmenlerin `Günlük Eğitim Akışı (1-0: evet-hayır cevaplı sorular)` boyutlarında; `36-40` yaş arasındaki öğretmenlerin ise `Etkinlik Planı (1-10) ve (1-0)` boyutlarında yüksek puan aldıkları tespit edilmiştir. Kıdemleri 1-10 yıl olan öğretmenlerin, `Günlük Eğitim Akışı (1-10), (1-0)` boyutlarında; 11 yıl ve üzeri olan öğretmenlerin ise `Etkinlik Planı (1-10) boyutunda diğer mesleki kıdem grubundaki öğretmenlere göre daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiştir. `4-5 yaş` grubunda çalışan öğretmenlerin `Aylık Plan (1-10)` boyutunda; `6 yaş` grubunda çalışan öğretmenlerin ise `Günlük Eğitim Akışı (1-0)` boyutunda diğer yaş gruplarına göre yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. Uygulanan planların aylık plan, günlük eğitim akışı ve etkinlik planına uygunluğunda, öğretmenlerin MEB 2013 Okul Öncesi Programına yönelik bilgi sahibi oldukları fakat uygulamada net olarak yansıtamadıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin hazır planları da tercih ettiği ve hazır planlar üzerinde, bilinçli olarak değişiklik yapma durumunun yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin, aile katılımını sağlamanın çocuk açısından önemli olduğunu ifade etmelerine rağmen etkinlik planında yer verilmediğine ve uygulamalarda da aile katılımının yapılmadığına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin etkinlikler uygulanırken aktif-pasiflik dengesine dikkat ettiklerini belirttikleri; ancak çoğunluğun etkinlikler uygulanırken aynı özellikteki etkinlikleri (aktif-aktif ya da pasif-pasif) ardarda getirdikleri tespit edilmiştir. The study aimed to examine the pre-school teachers' planning and implementation of the Ministry of National Education's 2013 Pre-School Education Program. The study group of the study; 12 volunteer pre-school teachers working in Adıyaman province center for observation and interview, a total of 487 team documents including a monthly plan prepared by the teacher, daily training flows and activity plans for that month. `Demographic Information Collection Form`, `Plan Evaluation Tool`, `Observation Form` and semi-structured `Individual Interview Form` were used for collecting data. Mann Whitney-U Test and Kruskal Wallis Test were used to determine whether the scores of the Plan Evaluation Tool were significant in relation to the variables. According to the results of the research, `Daily Education Flow (1-10: rated questions) dimension of teachers between the ages of 31-35; -Daily Education Flow (1-0: yes-no-answer questions) of the teachers between the ages of 26 and 30; Teachers between the ages of 36-40 were found to have high scores in the `Activity Plan (1-10) and (1-0)` dimensions. Daily Education Flow (1-10), (1-0) `dimensions of the teachers with their seniority 1-10 years; It is determined that the teachers who are 11 years and above have higher scores in the Activity Plan (1-10) dimension compared to the teachers in the other professional seniority group. Monthly Plan (1-10) `dimension of the teachers working in 4-5 years group; It was determined that the teachers working in the 6 years group received higher scores in the Daily Education Flow (1-0) dimension compared to other age groups. It has been determined that the teachers have knowledge about MEB 2013 Preschool Program, but they cannot reflect it clearly in practice, when the plans are in line with the monthly plan, daily training flow and activity plan. It was concluded that the teachers mostly preferred the ready-made plans and that there were few teachers who were consciously changing on the ready-made plans. Even though the teachers say that providing family participation is important for children, it is reached that it is not included in the activity plan and family participation is not done in practice. Teachers stated that they pay attention to the balance of active-passive when applying the activities; however, it was found that when the activities are applied, the majority of the participants bring the same activity (active-active or passive-passive) consecutively.
Collections