Show simple item record

dc.contributor.advisorTufan, Selmin
dc.contributor.authorUygun, Ceren
dc.date.accessioned2020-12-29T07:45:47Z
dc.date.available2020-12-29T07:45:47Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-05-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/349099
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, çocuklarını bireysel çalgı derslerine yönlendiren ailelerin, çocuklarını bireysel çalgı derslerine yönlendirme sebepleri ve çocukların çalışmalarını teşvik eden, destekleyici unsurları ele alarak, ailelerin görüşleri aracılığıyla çocukların bireysel çalgı derslerine yönelik tutumları ve bu unsurların arasındaki bağı tespit etmektir. Çocukların çalgı dersleri süresince çocukların ve ailelerin tutumuna yönelik olarak eksikleri belirlemek amacıyla, ölçme aracı geliştirmeye yönelik bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017 yılında, kurslar veya özel dersler aracılığıyla çalgı eğitimi alan 200 çocuğun ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Betimsel boyutta anket uygulaması yapılmıştır. Uygulanan anket sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans (f) ve yüzde (%) değerleri kullanılmıştır. Sonuçların birbiriyle ilişkisini ölçmek amacıyla çapraz tablo üzerinden ki-kare testi yapılmıştır. Bu sonuçlara göre ailelerin çoğunluğu çalgı eğitiminin çocuk gelişimine etkileri sebebiyle, çocuklarını çalgı eğitimine yönlendirmektedirler. Ayrıca çocuklara belli koşullar sağlayan, müziksel etkinliklerde bulunun ve çocuğun müzik etkinliklerindeki aktif/pasif katılımına önem veren ailelerin, çocuğun çalgı derslerine karşı tutumunu etkilediği, ailenin tutumunun, çocuğun çalgı eğitiminde etkisi olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of the research is to determine the relation between the attitudes of children directed to individual musical instrument classes who get support by their parents. It also examines the reason of motivation for the parents who support their children by considering the supportive components and the link between those.This study aims to develop a measurement tool in order to determine the deficiencies in the attitudes of the children and their family, during musical instrument lessons of the children. The study group of the research consisted the parents of 200 children who received instrument training through private teaching institution or private lessons in 2017. Descriptive analysis method was used in the research and the survey. Frequency (f) and percentage (%) values were used to analyze the data obtained from the survey. Qui-square test was used to measure the relationship between the results. According to these results, the majority of families lead their children to instrument education due to their effects on child development. In addition, it was determined that families who provide certain conditions for their children, and give importance to active / passive participation of the child in music activities, affect the attitude of the child towards the lessons of the musical instrument. As a result, the attitude of the family directly affects the children attitude on the education of the musical instrument.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.title3-14 yaş grubu çocuğunun çalgı eğitiminde ailenin rolü
dc.title.alternativeThe family role in the instrument education of the 3-14 age group child
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-05
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmMusical instruments
dc.subject.ytmInstrumental education
dc.subject.ytmMusical instruments
dc.subject.ytmInstrumentation techniques
dc.subject.ytmMusic education
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmFamily support
dc.identifier.yokid10254574
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid551700
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineMüzik Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess