Zihin kuramı hikayeleri (Tuhaf hikayeler) testinin Türkçeye uyralanması ve 7-12 yaş çocuklarında zihin kuramı becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Francesca Happé tarafından 1999'da İngiltere'de geliştirilen Tuhaf Hikayeler Testini ( The Strange Stories Task) Türkçeye uyarlamak ve 7- 12 yaş çocuklarının zihin kuramı becerilerine etki eden değişkenleri incelemektir. Araştırma bir ölçek uyarlama çalışması olup, 7- 12 yaş çocuklarının zihin kuramı becerilerini incelemesi yönüyle ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. 7 – 12 yaş çocuklarının zihin kuramı becerileri ile cinsiyet, kardeş sayısı, doğum sırası, ailede yaşayan kişi sayısı, çocuğun katıldığı kurs – sosyal etkinlik durumu ve yaş değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmaya Ankara ilinde yaşayan 7 – 12 yaş grubu çocuklar ve aileleri katılmıştır. Örneklemi toplam 420 çocuk oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Türkçeye Zihin Kuramı Hikayeleri Testi (Strange Stories Test) ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için öncelikle ölçek uyarlama aşamasında tek faktörlü doğrulayıcı faktör analizi yapılarak maddelere ilişkin faktör yükleri ve uyum indeksleri hesaplanmıştır. Zihin kuramı becerilerini etkileyen değişkenleri belirlemek için İlişkisiz Örneklemler t – testi uygulanmıştır. Bağımsız değişkenlerin kendi aralarında nasıl etkileşime girdiklerini ve bu etkileşimlerin bağımlı değişken üzerindeki etkilerini analiz etmek için ANOVA Testi kullanılmış olup farklılıkların kaynağını bulmak için de LSD Post Hoc Testi uygulanmıştır. Araştırma sonunda cinsiyet ve yaş grubuna göre zihin kuramı becerilerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Kardeş sayısı ve çocuğun sosyal etkinlik ya da kursa katılma durumu kategorileri arasında da zihin kuramı becerileri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiş ancak bu farklılık fiziksel hikayelerde de tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur The aim of this study is to adapt the Strange Stories Task, developed by Francesca Happé in England in 1999 and to examine the variables that affect the theory of mind skills of children aged 7-12. The study is a scale adaptation study and it is a causal research model in terms of examining the theory of mind skills of 7-12 year old children. The theory of mind skills of 7-12 year old children and whether they differ according to gender, number of siblings, birth order, number of people living in the family, course - social activity status of the child and age variables were examined. Children aged 7-12 years and their families living in Ankara participated in the study. The sample consisted of 420 children. Strange Stories Test and personal information form were used as data collection tools. In order to analyze the data, firstly factor analysis and factor loadings and compliance indexes were calculated. In order to determine the variables that affect theory of mind skills, Unrelated Samples t- test was applied. ANOVA Test was used to analyze how the independent variables interact with each other and their effects on the dependent variable, and LSD Post Hoc Test was used to find the source of the differences. At the end of the study, a statistically significant difference was determined between gender, number of siblings, age and social activity or participation in the course and theory of mind skills Suggestions were made in line with the results of the study.
Collections