Okul öncesine devam eden çocukların erken okuryazarlık becerileri ile benlik algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada okul öncesi eğitime devam eden çocukların erken okuryazarlık becerileri ilebenlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırmayöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunda, AntalyaManavgat ilçesine bağlı bağımsız okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden toplam 155çocuk yer almıştır. Araştırmada çocukların demografik bilgileri ` Kişisel Bilgi Formu`,çocukların erken okuryazarlık becerilerini değerlendirmek için `Erken OkuryazarlıkDeğerlendirme Aracı`, çocukların benlik algılarını ölçmek için `Demoulin Benlik AlgısıÖlçeği` kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygunlukları Kolmogorov- Smirnov testiile değerlendirilerek alt ölçek puanları anne-baba öğrenim durumları, okul öncesine devametme süreleri Shapiro-Wilk testi kullanılarak normalliklerine uyumları analiz edilmiştir.Alt ölçek puanlarından yaş ve cinsiyet değişkenlere göre analizinde, Mann- Whitney Utesti kullanılmıştır. Alt ölçek puanlarının anne- baba öğrenim durumları ve okul öncesieğitime devam etme süresi değişkenlerine göre analizlerinde, tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ve Kruskal-Wallis testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çocukların erkenokuryazarlık becerileri ile benlik algıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı viSpearman Brown korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilensonuçlara göre çocukların erken okuryazarlık becerilerinin, çocukların yaşına, anne-babaöğrenim durumuna ve çocukların okul öncesine devam etme süresine göre değişiklikgösterdiği ve bunların ışığında anlamlı bir farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Çocuklarınerken okuryazarlık becerilerin de cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.Çocukların benlik algılarının çocukların yaşına, anne-baba öğrenim durumuna, okulöncesi eğitime devam etme süresine göre aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılıkolduğu saptanmıştır. Çocukların benlik algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılıkbulunamamıştır. Çocukların ses bilgisel farkındalık becerileri ile öz yeterlilik, öz saygı vetoplam benlik algıları arasında pozitif yönlü orta düzeyde, yazı farkındalığı ile öz yeterlilik,öz saygı ve toplam benlik algıları arasında pozitif yönlü orta düzeyde, öyküyü anlamadüzeyleri ile öz yeterlilik, öz saygı ve toplam benlik algıları arasında pozitif yönlü düşükdüzeyde, görselleri eşleştirme becerileri ile öz yeterlilik, öz saygı ve toplam benlik algılarıarasında pozitif yönlü orta düzeyde, yazı yazma öncesi becerileri ile öz yeterlilik, öz saygıve toplam benlik algıları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde, erken okuryazarlıkbecerileri ile öz yeterlilik, öz saygı ve toplam benlik algıları arasında pozitif yönlü düşükdüzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. The aim of this study was to investigate the relationship between early literacy skills andself-perception of children attending preschool education. Descriptive scanning model, oneof the quantitative research methods, was used in the study. The research group consistedof 155 children attending independent preschool education institutions in Manavgat,Antalya. In the study, dem personal ınformation form ulan ulan, which was used in order todetermine the level of children's early literacy skills ‟, Early literacy assessment tool‟ ‟,„ oudemoulin self-perception scale ‟was used to measure children's demographic information.The suitability of the data for normal distribution was evaluated by kolmogorov-smirnovtest, and the subscales' scores were analyzed using the shapiro-wilk test. Mann-Whitney Utest was used in the analysis of subscale scores according to age and gender variables. Thesubscale scores were analyzed using one-way analysis of variance (anova) and kruskalwallis test. Spearman brown correlation coefficient was used to determine whether there isa significant relationship between early literacy skills and self-perception of children.According to the findings of the study, there is a significant difference in early literacyskills of children according to age, parental education level, and preschool attendanceperiod. no significant difference was found between the children's early literacy skillsaccording to gender. ıt was found that there was a statistically significant differencebetween the self-perceptions of the children according to age, parental education level andduration of pre-school education. no significant difference was found between the selfperception of the children according to gender. Relationships are found that positive level of self-efficacy, self-esteem and total self-perceptions with voice knowledge awarenessskills of children, positive level of self-efficacy, self-esteem and total self-perception withwriting awareness, self-efficacy, self-respect and total positive self-efficacy, self-esteemand total self-perceptions, low level of positive self-perceptions among visual perceptions,low level of self-efficacy, pre-writing skills and self-efficacy, self-esteem and total selfperception, early literacy skills and self-efficacy, self-esteem and total self-perceptions.
Collections