Okul müdürlerinin denetim ve sosyal becerileri ile öğretmenlerin işe yoğunlaşmaları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; okul müdürlerinin denetim ve sosyal becerileri ile öğretmenlerin işe yoğunlaşmaları arasındaki ilişkiyi öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem ve branş değişkenleri açısından incelemek amacıyla yapılmıştır.Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini, Ankaraili ilçelerinde bulunan resmi ortaokullarda görevli 342 öğretmenoluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracının ilk bölümünde, `KişiselBilgiler`; ikinci bölümünde, `İşe Yoğunlaşma Ölçeği`; üçüncü bölümünde, `Sosyal Beceri Ölçeği`; dördüncü bölümünde ise, `Denetim Becerileri Ölçeği` bulunmaktadır. Araştırmanın verilerine bakmak için önceliklearitmetik ortalama, frekans ve standart sapma hesaplanmıştır. Ayrıca alt problemlerin çözümlenmesi amacıyla öğretmenlerin görüşleri demografik değişkenlerden cinsiyet, kıdem ve branşa göre farklılıklarının analizinde; dağılım normal ise t-testi ve varyans analizi; normal değil ise Wilcoxon İşaretli Sıralar testi, Kay-Kare testi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiPearson Momentler Çarpımı korelasyon tekniği uygulanarak belirlenmiştir. Ayrıca yordamsal ilişkilerin incelenmesinderegresyon analizinden yararlanılmıştır.Araştırmada; okul müdürlerinin, algılanan sosyal becerileri ile denetim becerilerinin takım oluşturma boyutu arasındaki ilişkinin diğer değişkenlere göre daha yüksek düzeyde olduğu (r=0.878) bulunmuştur. En az ilişkinin ise sosyal beceri ile işe yoğunlaşmanın kendini işe verme boyutları arasında olduğu görülmüştür (r=0.216). Müdürlerin algılanan denetim becerileri boyutlarından sadece öğretmeni geliştirme boyutunun öğretmenlerin işe yoğunlaşma boyutlarından zindelik boyutu üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu ve 'öğretmeni geliştirme'nin zindelik boyutunun önemli bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir (p<0.05; β=0.33). Öğretmen algılarını göre tüm boyutlar içerisinde en yüksek ortalamanın işe yoğunlaşma boyutlarında olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin işe yoğunlaşma düzeylerinin mesleki kıdeme göre karşılaştırılmasında kendini işe verme boyutunda; 1-5 yıl kıdeme sahip olanlar ile 16 yıl ve üzeri kıdeme sahip olanlar arasında anlamı bir fark olduğu görülmüştür.Buna göre mesleki kıdemi 16 yıl ve üzeri olanlarda kendini işe verme daha yüksek düzeyde bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin işe yoğunlaşma düzeylerinin branşlara göre karşılaştırılmasında; adanmışlık ve kendini işe verme boyutları Güzel Sanatlar branşlarında diğer branşlara göre anlamlı düzeyde farklı bulunmuştur. Buna göre Güzel Sanatlar branşlarında adanmışlık ve kendini işe verme düzeyleri daha düşük bulunmuştur. Müdürlerin algılanan denetim ve sosyal becerileri tüm değişkenler açısından orta düzeyde çıkmış ve değişkenler arasında anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmüştür. Okul müdürlerinin denetim bağlamında öğretmenleri geliştirici; sosyal beceri bağlamında ise takım oluşturma yaklaşımları içerisinde olmaları önerilmektedir. Ayrıca eğitim fakültelerinde öğretmen yetiştirme programlarına ve okullara yönetici seçimlerinde yatkın ve yetkin kişilerin görevlendirilmesi tavsiye edilmektedir.Araştırmacılara da ilkokul ve lise öğretmenleri düzeyinde benzer bir çalışma yapabilecekleri ayrıca işe yoğunlaşmayı etkileyebileceği düşünülen okul iklimi, okul müdürlerinin liderlik tarzları, örgütsel adalet gibi olguların etkisinin araştırılacağı çalışmalar yapmaları öneriler arasında sıralanabilir. This research; The aim of the study was to investigate the relationship between school principals' audit and social skills and teachers' concentration in terms of teachers' gender, professional seniority and branch variables.The research is a descriptive study in screening model.The sample of the study consists of 342 teachers working in official secondary schools in the districts of Ankara.In the first part of the data collection tool used in the research, `Personal Information`; in the second part, `Business Concentration Scale`; in the third part, `Social Skill Scale`; in the fourth part, `Audit Skills Scale` is included.Arithmetic mean, frequency and standard deviation were calculated to look at the data of the study.In addition, in order to solve sub-problems, teachers' opinions were analyzed in terms of gender, seniority and branch differences from demographic variables; t-test and analysis of variance if the distribution was normal; if not normal, Wilcoxon Signed Ranks test, Kay-Square test, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis H test were used.The relationship between the variables was determined by applying the Pearson Product-Moment Correlation technique.In addition, regression analysis was used to examine the procedural relationships.In the study; It was found that the relationship between school principals' perceived social skills and supervisory skills team building dimension was higher than other variables (r = 0.878)It has been seen that the least relationship was between social skills and self-employment dimensions of concentration (r = 0.216).Among the perceived supervisory skills of the principals, it was found that the effect of the only teacher development dimension on the teachers' concentration on the workplace dimension was significant and that 'teacher development' was an important predictor of the fitness dimension (p <0.05; β = 0.33).According to the teachers' perceptions, it was seen that the highest average of all dimensions was in the concentration of work. In the comparison of teachers' concentration levels according to professional seniority, in the dimension of self-employment; There is a significant difference between those who have seniority of 1-5 years and those who have seniority of 16 years or more. Accordingly, self-employment was found to be at a higher level in those with professional seniority of 16 years or more.In addition, in the comparison of teachers' concentration of work by branch; dimensions of commitment and self-employment were found to be significantly different in Fine Arts branches compared to other branches.Accordingly, the levels of dedication and self-employment were lower in Fine Arts.It has been seen that the perceived supervisory and social skills of the principals were moderate in terms of all variables and no significant difference was found between the variables.Developing teachers in the context of school principals supervision; In the context of social skills, they are suggested to be in team building approaches.In addition, it is recommended that teacher education programs and schools in education faculties should employ competent and competent people in the selection of managers.Researchers can make similar studies at the level of primary and high school teachers, and it is thought that they might affect the concentration of work, leadership styles of school principals, and conducting studies to investigate the effects of phenomena such as organizational justice.
Collections