Argümantasyon destekli eğitici çizgi romanların öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisi ile öğrenci deneyimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, `İnsan ve Çevre` ünitesinde eğitici çizgi romanlar ve eğitici çizgi romanların argümantasyonla desteklenerek kullanımının 5. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel bulguların nicel bulgulara ek olarak destekleyici bir rol oynamasını sağlamak amacıyla gömülü karma desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın nicel boyutu için, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen; nitel boyutu için ise öğrencilerin uygulama süreci ile ilgili deneyimlerini ve bu deneyimlerini nasıl betimlediklerini öğrencilerin doğrudan ifadeleriyle ortaya çıkarmak amacıyla fenomenoloji tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Kilis ilinde yer alan devlet ortaokullarında 5. sınıfta öğrenimlerini sürdüren 98'i eğitici çizgi romanların kullanıldığı Deney Grubu-1, 98'i eğitici çizgi romanların argümantasyon ile desteklenerek kullanıldığı Deney Grubu-2 ve 94'ü fen bilimleri öğretim programındaki yöntem ve tekniklerin uygulandığı Kontrol Grubu olmak üzere 290 öğrenci oluşturmuştur. Bu araştırmanın nicel bulguları, araştırmacı tarafından geliştirilen `Ortaokul Çevre İlgi Ölçeği (OÇİÖ)`, `Ortaokul Çevre Motivasyon Ölçeği (OÇMÖ)`, `Çevre Başarı Testi (ÇBT)`nin çalışma grubundaki öğrencilere ön test ve son test olarak uygulanması ile nitel bulguları ise yarı yapılandırılmış görüşmeler ve araştırmacının gözlemleriyle ulaştığı saha notlarıyla elde edilmiştir. Böylece farklı veri toplama yöntemleri ve araçları kullanılarak veri çeşitlemesi sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde, `İnsan ve Çevre` ünitesi, deney gruplarında araştırmacının hazırladığı on adet eğitici çizgi roman aracılığıyla; kontrol grubunda ise dersin öğretmeni tarafından 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programında ünite için önerilen yöntem ve tekniklerle (düz anlatım, soru-cevap araştırma ve gözlem yapma, drama) uygulanmıştır. Uygulamalar Fen Bilimleri Dersi Yıllık Planında da belirtildiği şekilde beş haftalık süreçte toplam yirmi ders saati boyunca gerçekleştirilmiştir. Deney Grubu-2'de eğitici çizgi romanla ders işlenmesine ek olarak öğrenciler, gruplar halinde argümantasyon etkinlikleri gerçekleştirmişlerdir. Veri toplama araçlarının geliştirilmesi ve elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe testi, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmış ve Hedges'g etki büyüklüğü değerleri hesaplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarı ön test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadığı; ancak son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Analiz sonuçlarına göre, Deney Grubu-1 ve Deney Grubu-2 öğrencilerinin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarı puan ortalamaları Kontrol Grubu öğrencilerinden; Deney Grubu-2 öğrencilerinin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarı puan ortalamaları ise Deney Grubu-1 öğrencilerinden anlamlı olarak daha yüksektir. Ayrıca, öğrenciler eğitici çizgi romanlar ve eğitici çizgi romanların argümantasyon etkinlikleri ile desteklenerek kullanılmasının ilgilerini ve motivasyonlarını arttırdığını, yeni bilgiler öğrenmelerini sağlayarak başarılarının artmasına katkı sağladığını ifade etmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Eğitici Çizgi Roman, İlgi, Motivasyon, Akademik Başarı, Argümantasyon The aim of this research was to determine the effect of educational comics use and argumentation-supported educational comics use in the `The Human and Environment` unit on the 5th grade students' interest, motivation and academic achievements towards environment. In this research, embedded mixed design was used to ensure that qualitative findings play a supporting role in addition to quantitative findings. For the quantitative dimension of this research, pre-test and post-test control group quasi-experimental design; for the qualitative dimension, the phenomenology was preferred in order to reveal the students' experiences related to the application process and how they describe these experiences with the students' direct expressions. The study group consisted of 290 students, who are 5th graders in a public secondary school in Kilis province during 2018-2019 academic year spring term. While both educational comics Experimental Group-1 and educational comics supported by argumentation Experimental Group-2 consisted of 98 students, application of methods and techniques in 2018 Science Curriculum Control Group consisted of 94. `Secondary School Environmental Interest Scale (SSEIS)`, `Secondary School Environmental Motivation Scale (SSEMS)` and `Environmental Achievement Test (EAT)` were developed by the researcher in order to be applied as pre-test and post-test for quantitative data. Qualitative data were obtained through semi-structured interviews and observations. Thus, data diversity was ensured via various data collection methods and tools. Implementation process lasted for a total of twenty lessons for five weeks. For both of the experimental groups' implementation, ten educational comics were prepared by the researcher; whilst for control group the methods and techniques (lecture, question-answer, research and observation, drama) in the science curriculum were applied. In Experimental Group-2, after the educational comics, the students carried out argumentation activities in groups. For quantitative data analysis, descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA), Scheffe test, exploratory and confirmatory factor analysis were used and Hedges'g effect size values were calculated. Research findings revealed no statistically significant difference between the pre-test score averages of the students' environmental interest, motivation and academic achievement. However, there were statistically significant differences between the post-test score averages. According to the data analysis, the Experimental Group-1 and Experimental Group-2 students' environmental interest, motivation and academic achievement score averages were significantly higher than the Control Group students. Additionally, the Experimental Group 2 students' environmental interest, motivation and academic achievement score averages were significantly higher than Experimental Group-1 students. Moreover, the students stated that the use of educational comics and educational comics supported by argumentation activities increased their interest and motivation, contributed to their success by enabling them to learn new information.Key words: Educational Comics, Interest, Motivation, Academic Achievement, Argumentation
Collections