Flüt eğitiminde aşamalı kas gevşeme egzersizlerinin öğrencilerin sınav kaygıları ve performans başarılarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada; psikoterapi alanında yer alan bilişsel davranışçı terapiye dayalı aşamalı kasgevşeme egzersizlerinin, Bireysel Çalgı (Flüt) Eğitimi dersi alan öğrencilerin sınavkaygılarına ve flüt performans başarılarına ekisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma,gerçek deneysel araştırma yaklaşımlarından öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desentemel alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018- 2019 eğitimöğretim yılının bahar döneminde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel SanatlarEğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören flüt çalmaya Lisans 1.sınıfta başlayan 1.sınıf flüt öğrencileri (n=10) oluşturmaktadır. 8 haftalık deneysel işlemsürecinde deney grubuna aşamalı kas gevşeme egzersizlerine dayalı flüt öğretim programı;kontrol grubuna ise geleneksel flüt öğretim programı uygulanmıştır. Deney ve kontrolgruplarının sınav kaygı düzeylerinin belirlenebilmesi amacıyla Baltacı, Karataş ve Nacakcıtarafından oluşturulan `Bireysel Çalgı Sınav Kaygı Ölçeği` kullanımıştır. Deney ve kontrolgruplarının flüt performansına ilişkin başarı düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla ise uzmangörüşleri alınarak belirlenen farklı teknik ve müzikal becerileri kapsayan öntest ve sontestaşamasında uygulanan aynı etütler (Gariboldi ve Moyse etütleri) üzerinden yapılan ölçümler,alan uzmanı 3 öğretim üyesi tarafından öğrenci performanslarının video kayıtları incelenerekpuanlandırılmıştır. Bu boyuttaki veriler, araştırmacı tarafından uzman görüşleridoğrultusunda oluşturulan `Performans Değerlendirme Formu` kullanılarak elde edilmiştir.Elde edilen tüm veriler, SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizindeöncelikli olarak puanlayıcılar arası güvenirlik (α), sınıf içi korelasyon katsayısı, Kendall'Wtesti sonuçları ile normal dağılım özellikleri incelendikten sonra uygulama öncesi deney vekontrol gruplarının öntest puanlarının karşılaştırılmasında küçük ve ilişkisiz grupların sıraortalamalarının karşılaştırıldığı Mann-Whitney U testi; deney ve kontrol gruplarının öntest viive sontest puanlarının karşılaştırılmasında ise ilişkili grupların ortalamalarınınkarşılaştırıldığı Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmış ve etki büyüklüğü (r) değerlerinebakılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; aşamalı kas gevşeme egzersizlerine dayalı flütöğretiminin, deney grubu öğrencilerinin sınav kaygılarını ve performans başarılarını olumluyönde ve yüksek düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Flüt performans başarısınıoluşturan boyutlar açısından bakıldığında ise `Diyafram Nefesini Doğru ve VerimliKullanabilme`, `Notaları Doğru Çalabilme`, `Ritim Kalıplarına Uygun Çalabilme`, `DoğruCümlemeler ile Bütünlük İçerisinde Çalabilme` boyutlarında anlamlı ve yüksek düzeydeartış olduğu saptanmıştır. Performans başarısı üzerinde etkisinin araştırıldığı Gariboldi veMoyse etütlerinden; Moyse etütü puanlarında `Diyafram Nefesini Doğru ve VerimliKullanabilme`, `Notaları Doğru Çalabilme`, `Kaliteli -güçlü, parlak, hacimli – Ton EldeEdebilme`, `Artikülasyonları Doğru Bir Şekilde Uygulayabilme`, `Parmakları Akıcı BirŞekilde Kullanabilme`, `Doğru Cümlemeler ile Bütünlük İçerisinde Çalabilme`boyutlarındaki anlamlı farklılığın, performans başarısına olumlu yönde ve yüksek düzeydeetki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it was aimed to determine the effect of progressive muscle relaxation exercisesbased on cognitive behavioral therapy in the field of psychotherapy on flute performancesuccess of the students receiving Individual Instrument (Flute) Education. The study wasconducted on the basis of a random pattern with a pretest-posttest control group, which isone of the real experimental research approaches. The study group of the research consistsof undergraduate students (n=10) at the 1st grade who were studying at Gazi University GaziFaculty of Education Fine Arts Education Department of Music Education in the springsemester of 2018-2019 academic year and started playing the flute at the first grade. Duringthe 8-week experimental process, the flute teaching program based on progressive musclerelaxation exercises was applied to the experimental group and the traditional flute teachingprogram was implemented on the control group. Measurement performed over the samesurveys (Gariboldi and Moyse's surveys) during the pretest and posttest stage includingdifferent technical and musical skills determined by taking expert opinions in order toidentify the success levels of the experimental and control groups regarding their fluteperformances, were scored through the examination of the video records of studentperformances by 3 lecturers specialized in their fields. In the research, the data were obtainedusing the `Performance Assessment Form` created by the researcher in line with expertopinions. The obtained data were analyzed through SPSS 23.0. In the analysis of the data,after the interrater reliability (α), intraclass correlation coefficient, Kendall's W test resultsand the normal distribution were first examined, the Mann-Whitney U test, where meanranks of small and independent groups were compared, was applied to compare the pretestscores of experimental and control groups before the implementation, and the Wilcoxonsigned-rank test, where the means of the dependent groups were compared, was applied tocompare the pretest and posttest scores of the experimental and control groups; the effectsize (r) values were checked. According to the results of the research, it was concluded thatthe flute teaching based on progressive muscle relaxation exercises affected the performancesuccess of the students in the experimental group positively and at a high level. Whenreviewed in terms of the dimensions (n=12) comprising the flute performance success, a ixsignificant and high-level increase was observed in the dimensions (n=4) of `Ability to UseAbdominal Breathing Correctly and Efficiently`, `Ability to Play the Notes Correctly` ,`Ability to Play in Compliance with Rhythmic Patterns`, `Ability to Play Play with İntegrityand Correct Phrasing`. From Gariboldi and Moyse's surveys researching the effect onperformance success, it was concluded that the significant difference appeared in thedimensions of `Ability to Use Abdominal Breathing Correctly and Efficiently`, `Ability toPlay the Notes Correctly`, `Ability to Obtain a Quality-Strong-Bright-Voluminous Tone`,`Ability to Practice Articulations Correctly`, `Ability to Use Fingers Smoothly`, `Ability toPlay with İntegrity and Correct Phrasing` (n=6) in Moyse's survey scores affected theperformance success positively and at a high level.
Collections