Okul öncesi çocuklar için kişisel yetkinlik ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, `Okul Öncesi Çocuklar İçin Kişisel Yetkinlik Ölçeği`nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla yapılmıştır. Genel tarama niteliğinde olan araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Gaziantep il merkezi Şehitkamil ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarına ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarına devam eden 48-72 aylık çocukların öğretmenleri ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise tabakalama yöntemi ile seçilmiş 401 çocuğun öğretmen ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında; araştırmacı tarafından geliştirilen `Okul Öncesi Çocuklar İçin Kişisel Yetkinlik Ölçeği Öğretmen Formu`, `Okul Öncesi Çocuklar İçin Kişisel Yetkinlik Ölçeği Ebeveyn Formu` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. `Okul Öncesi Çocuklar İçin Kişisel Yetkinlik Ölçeği`nin uygulanmasıyla elde edilen veriler kullanılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin geçerliğine yönelik çalışmalarda kapsam geçerliği ve yapı geçerliği ayrıntılı olarak incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS ve Mplus programları kullanılmıştır. Kapsam geçerliği uzman görüşlerinden gelen dönütlere göre sağlanmıştır. Yapı geçerliğini sağlamak amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Her bir açımlayıcı faktör analizinden önce paralel analizler gerçekleştirilerek, ölçeğin temel faktör yapısı belirlenmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizlerinde geomin döndürme yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmen formu için 21 maddeden oluşan üç boyutlu, ebeveyn formu için 29 maddeden oluşan üç boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Elde edilen bu yapıyı doğrulamak amacıyla yürütülen doğrulayıcı faktör analizi sonuçları ise ölçeğin uygulandığı örnekleme uyumunun mükemmel düzeyde olduğunu göstermiştir. Öğretmen formunun güvenirliğine ilişkin hesaplanan cronbach alpha içtutarlılık katsayısı ölçeğin tamamı için 0,72, uyumluluk/ sorumluluk alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,66, açıklık/ dışadönüklük alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,71, nevrotiklik alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,73 olarak belirlenmiştir. Ebeveyn formunun güvenirliğine ilişkin hesaplanan cronbach alpha içtutarlılık katsayısı ölçeğin tamamı için ölçeğin için 0,84, uyumluluk/ sorumluluk alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,75, nevrotiklik alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,68, açıklık/ dışadönüklük alt boyutu için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı 0,80 olarak belirlenmiştir. This research was conducted to study the validity and reliability of the `Personal Competence Scale For Preschool Children`. The universe of the research, which is a general survey, is composed of the teachers and parents of 48-72 months old children attending kindergartens and independent kindergartens within the primary school within the Ministry of Education in Şehitkamil district of Gaziantep province in the 2018-2019 academic year. The sample of the study was composed of teachers and parents of 401 children selected by stratigraphy method. In the collection of research data; `Personal Competence Scale Teacher Form For Preschool Children`, `Personal Competence Scale Parent Form For Preschool Children` and `Personal Knowledge Form` were used as developed by the researcher. Validity and reliability studies were conducted using data obtained by the application of the `Personal Competence Scale For Preschool Children`. The scope validity and structure validity were examined in detail in the studies for the validity of the scale. SPSS and Mplus programs were used in the analysis of the data. Validity of the scope is provided according to feedback from expert opinions. Clarifying and validating factor analyses were conducted in order to ensure the validity of the structure. Parallel analyses were carried out before each explanatory factor analysis and the basic factor structure of the scale was determined. Geomin rotation method was used in the explainer factor analyses. A three factor structure consisting of 21 items was obtained for the teacher form and 29 items for the parent form. The results of the confirmatory factor analysis carried out to verify this structure showed that the sampling alignment applied to the scale was excellent. The cronbach alpha internal consistency coefficient calculated for the reliability of the teacher form was 0,72 for the whole scale, the internal consistency coefficient for the agreeablenness/ conscientiousness subscale was 0,66, the internal consistency coefficient for the openness/extraversion subscale was 0,71, and the internal consistency coefficient for the neuroticism subscale was 0,73. The cronbach alpha internal consistency coefficient calculated for the reliability of the parent form was 0,84 for the whole scale, the internal consistency coefficient for the agreeablenness/ conscientiousness subscale was 0,75, the internal consistency coefficient for the neuroticism subscale was 0.68, and the internal consistency coefficient for the openness/extraversion subscale was 0,80.
Collections