Kavram ağlarıyla desteklenmiş TGA etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar tutumlarına, kaygılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Kavram Ağı Destekli Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA) yönteminin, uygulanmakta olan mevcut laboratuvar yöntemine kıyasla fen bilgisi öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin fizik laboratuvarına yönelik olarak tutumlarına, kaygılarına ve bilimsel süreç becerilerine anlamlı düzeyde etki edip etmediği araştırılmıştır. Araştırmada desen olarak `ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen` kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama aşamaları aynı araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Deneyler `Fizik-I` dersinin laboratuvar kısmında yürütülmüştür. Deney grubunda deneyler `Kavram Ağı Destekli TGA yöntemine` uyarlanan deneylerle yürütülürken, kontrol grubunda mevcut programa bağlı kalınarak `Mekanik Laboratuvarı-I` deney föyüne göre yürütülmüştür. Araştırma örneklemini Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 1.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, deney grubunda 17 öğrenci, kontrol grubunda 18 öğrenci olmak üzere toplam 35 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney ve kontrol grubu öğrencilerinin fizik laboratuvarına yönelik tutumlarını, kaygılarını ve bilimsel süreç becerilerini karşılaştırmak amacıyla, `Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği (FLYTÖ)`, `Fizik Laboratuvarına Yönelik Kaygı Ölçeği (FLYKÖ)` ve `Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT)` `ön test- son test` olarak uygulanmıştır. Aynı zamanda uygulanan yönteme yönelik öğretmen adaylarından görüş almak amacıyla `Tahmin-Gözlem-Açıklama Yöntemine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Aday Görüş Formu` kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerine yer verilirken, adayların isimleri verilmeyip (A,B,C,D…) şeklinde harflendirmeler kullanılmıştır. Uygulama süreci 10 hafta sürmüştür. Araştırmadan elde edilen veriler `SPSS 22` paket programında analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde `Bağımsız gruplar t-testi`, `Bağımlı gruplar t-testi` ve `Mann Whitney-U testi` kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Kavram Ağı Destekli TGA yöntemi etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvara yönelik kaygılarında ve bilimsel süreç becerilerinde deney grubu lehine anlamlı düzeyde (p<.05) farklılık sağladığı, laboratuvara yönelik tutumlarında da istatistiksel olarak anlamlı olmamakla beraber deney grubu lehine sayısal farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca deney grubundaki öğretmen adaylarının görüşlerinden hareketle yöntemin `faydalı olduğunu düşündükleri, akılda kalıcı olduğunu düşündükleri, bilimsel düşünmeye teşvik ettiği ve yardımcı olduğunu düşündükleri ve ileride meslek hayatlarında kullanmak istedikleri` vb. sonuçlara ulaşılmıştır. Buradan da `Kavram Ağı Destekli TGA Yöntemine` dayalı etkinliklerin laboratuvarda kullanılması gereken, deney sürecini destekleyici, deneylere aktif katılım sağlayan bir yöntem olduğu düşünülmektedir. In this study, it was investigated whether the Concept Network supported PredictionObservation-Explanation (POE) method had a significant effect on the attitudes, concerns and scientific process skills of the first grade students in the science laboratory compared to the current laboratory method. İn research, `Pre-test and post-test control group quasiexperimental design` was used as the design. The application stages of the study were conducted by the same resercher. Experiments were carried out in the laboratory part of `Physics-I` course. In the experimental group, the experiments were carried out with the experiments adapted to the concept network supported POE method, while the control group was carried out according to the `mechanical laboratory-I` experiment sheet. The sample of the study consists of the first grade students studying in the department of a public university in Ankara, Science Education Pre-Service Teacher`. In the research, a total of 35 students, 17 of whom were in the experimental group and 18 of them were in the control group. In order to compare the attitudes, concerns and scientific process skills of the experimental and control group students towards the physics laboratory, `Attitude Scale towards Physics Laboratory`, `Anxiety Scale towards Physics Laboratory` and `Scientific Process Skill Test` used to pretest-posttest. At the same time, in order to get feedback from the teacher candidates for the method applied `Science Pre-Service Teacher Candidate Opinion Form for Preservation-Observation-Explanation Method` was used. The implementation process took 10 weeks. The data obtained from the research were analyzed in the `SPSS 22` package program. In the analysis of these data, `Independent groups t-test`, `Dependent groups t-test` and `Mann Whitney-U` were used. As a result of the research, the concept network-supported POE method activities science teacher candidates' concerns about the laboratory and scientific process skills significantly different in favor of the experimental group (p<.05), although attitudes towards the laboratory were not statistically significant, quantitative differences were found in favor of the experimental group. In addition, based on the opinions of the pre-service teacher candidates in the experimental group, they think the method is useful and catchy also helps and encourages scientific thinking besides participants in this study mentioned that they want to use that method in their future Professional lives and so on. From there, activities based on the `concept network-assisted POE method` supporting the experimental process, which should be used in the laboratory, is thought to be a method of active participation in experiments.
Collections