Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı (KBYS): Ortaöğretim öğretmenleri görüşleri çerçevesinde nitel bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmenler ve diğer kamu personelinin, kendilerini geliştirmeleri için çeşitli fırsatlaryaratılmaktadır. Bu fırsatların bazılarına örnek olarak Kamu Personeli Dil Sınavı (KPDS),Kamu Personeli Seçme Sınavı(KPSS) ve en son Kariyer Basamakları YükseltmeSınavı(KBYS) gibi çeşitli sınavlar gelmektedir. Bu sınavlar, objektif ölçüm ve kişilerinkariyerlerinde yükselmelerinde önemli adımlar olmaktadır. Artan teknolojik gelişmelerinışığında son yıllarda bilgisayar ve yabancı dil için hizmet içi eğitim seferberliği başlatılmış veeğitim camiasında kendini yetiştirme elzem duruma gelmiştir. Ayrıca hayat boyu öğretimfelsefesine uyan öğretmenlerle, kendilerini yetiştirmek için yüksek lisans ve doktora tahsiliyapanların sayısı artmıştır.Bu araştırmanın amacı; İstanbul Anadolu Yakasında bulunan ortaöğretim okuluöğretmenlerinin 2005 Kariyer Basamaklarında Yükselme Sınavı(KBYS) ile 2006 Ek-KBYS'na ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma için gerekli veriler literatür taraması ve birebirgörüşme tekniği yoluyla elde edilmiştir. Görüşme formunun geliştirilmesinde ise ilk önceilgili literatür taranmış, daha önceden yapılmış görüşme tekniği ile ilgili formlar vearaştırmalarda sunulan öneriler dikkate alınarak araştırmacı tarafından görüşme sorularıoluşturulmuştur. Uygulanan görüşme formuyla elde edilen veriler içerik analizi yöntemikullanılarak analiz edilmiştir. Görüşme formunda bulunan toplam on soruya cevap aranmıştır.Araştırmanın sonuçları şöyledir: Bu sınava giriş nedenlerinin başında maaşlara gelecek ekzam birinci sıradadır. Ortaöğretim öğretmenleri kendilerini geliştirmek istemelerine rağmensınavın içeriğindeki bölümler ve soruların öğretmenlerin yeterliliğini ölçmede zayıfbulmuşlardır. Ayrıca uzmanlık için gereken belgeler ile değerleme komisyonunun görevlerihakkında bilgi karmaşası ve eksikliği olduğu görüşündedirler. Buna ek olarak öğretmenlersınav sisteminin uygulanabilirliği hakkında olumsuz görüş belirtmişler ve daha dageliştirilmesi için önerilerde bulunmuşlardır. Öğretmenler eğitim düzeyleri ile bilimsel vesosyal etkinliklere katılımın mesleklerinde ilerlemelerinde gerekli bir ölçüt olduğunudüşünmekte ancak sınav uygulamasındaki sicil notlarının sonuçların değerlendirilmesindekullanılmasına karşı oldukları görüşündedirler.Anahtar kelimeler: Kariyer sınavı, ortaöğretim öğretmenleri, görevde yükselme Teachers and civil servant personnel have been given various opportunities to improve theirability by the state. Some of these oppurtunities are the Civil Servant Language Examination(KPDS), the Selection of Civil Servant Examination (KPSS) and the Career EvaluationExamination (KBYS). These examinations are the only objective criteria for the promotion ofcivil servant personnel and teachers.Recently, the mobilization of education has taken place against a background of technologicaldevelopment; especially with various computer programs and computer-based foreignlanguage-learning programs. Alongside this, many teachers and civil servant personnel havetaken master and Ph. degrees.The aim of this research is to determine the perceptions of secondary school teachers inIstanbul (Anatolian side), in relation to the performance appraisal of the career grade systemin 2005. During the research, a questionnaire form was prepared by the researcher and dataanalysis has been carried out using content analysis. The conclusions herein originated fromsubmitting ten basic questions and the answers that were subsequently provided.The results of the research are that, despite the fact that secondary school teachers want toimprove their ability, they think that the exam questions are not adequate enough to measuretheir level of education. Getting a higher salary is the prime reason for taking these exams.Besides, they think that the required documents for the expertise are not clearly explained andthey are not sure about the duties of the appraisal commission. In short, it sounds confusing tothem. In addition to this, the teachers put forward a negative opinion about the applicability ofthe system, and they proposed that improvement studies should be done. The teachers thinkthat participation in scientific and social activities with their levels of education is a requiredcriteria augmenting their improvement; but they are of the opinion that opposes examinationsand inspection grades being used in appraisal.Key words: Examination of career, secondary school teachers, career evaluation
Collections