Environmental input-output table with estimated air pollution extension based on fossil fuel consumption: The case of Turkey 1990
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI FOSİL YAKIT TÜKETİMİNDEN TAHMİN EDİLMİŞ HAVA KİRLİLİ?İ İLE GENİŞLETİLMİŞ ÇEVRESEL GİRDİ ÇIKTI TABLOSU: TÜRKİYE DENEYİMİ, 1990 Katalin Angela Zaim Çevre Bilimleri Enstitüsü, 1996 Tez Danışmanları: Prof. Dr. Ömer Saygın Doç. Dr. Fikret Adaman Anahtar Kelimeler: Hava Kirliliği, Çevresel İktisadi Muhasebe, Politika Benzetimleri Türkiye'de hem endüstriyel hem de endüstriyel olmayan üretim faaliyetlerinin ana enerji kay nağı fosil yakıtlardır. Fosil yakıtlar S02, NOx, C02, PM ve CO gibi hava kirleticilerinin başlıca kaynağını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amaçlan olarak 1. Türkiye ekonomisi için bir Çevresel iktisadi Muhasebe Sistemi geliştirmek; 2. Türkiye ekonomisinde bazı önemli sektörlerin yaydığı kirlilik seviyelerinin saptamasını yapmak; 3. Bu sektörlerin temizleme maliyetlerini belirlemek; ve 4. Çeşitli politika simulasyonları altında hava kirlenme seviyeleri ve temizleme maaliyetlerinin izlediği seyri takip etmek sayılabilir. Analizler üretim - kirletim ilişkisini de içerecek 1990 yılma ait girdi - çıktı tablosu üzerine kurulmuştur. Hava kirleticilerinin saptanıp tahmin edilmesinde sektörel fosil yakıt tüketimlerinden yararlanılmıştır. Hava kirleticilerinin seviyelerinin saptanmasında EPA tarafından tahmin edilmiş standard yayma çarpanları kullanılmıştır. Yakma teknolojileri üzerine uluslararası verilere dayanan bu çarpanlar Türk İmalat Sanayiinin alt sektörlerine uygulanmıştır. Bu şekilde oluşturulmuş çevresel girdi - çıktı tablosu yardımı ile hava kirliliğine en fazla katkısı olan sektörler saptanmış ve bu sektörlerin yaydıkları kirliliğin bir kısmım temizlemesi istendiğinde karşılaşacakları temizleme maaliyetleri bulunmuştur. Analiz sektörler arası hem dolaylı hem de dolaysız ilişkileri içeren Leontief ters matrisi esas alınarak yapılmıştır. Sonuçlar, ulaştırma sektörünün incelememize konu olan tüm kirleticiler için hava kirliliğinde en büyük paya sahip olan sektör olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda sırasıyla tarım, kimyasal ve metal ürünler sanayi ikinci ve üçüncü sırayı almaktadır. Sektörlerin 1993 yılında 1990 yılındakivıı kirlilik seviyelerine inmelerini gerektirecek bir politika simulasyonunun sonuçlarına göre ise C02 yayımına en çok katkısı olan sektörlerin tekstil ve inşaat, PM yayımına çimento, CO ve NOx yayınıma ise ulaştırma sektörlerinin olduğu ortaya çıkmaktadır. Son olarak ise petrol iletiminin yarısının doğal gaz tüketimine kaydırıldığında yeni temizleme teknolojisine ihtiyaç kalmadan hava kirliliği seviyelerinde yüzde elli seviyesinde azalma görülmektedir. Bu politika analizinde ise en kirletici sektörler olarak Metal ve Makina Sanayi görülmektedir. IV ENVIRONMENTAL INPUT-OUTPUT TABLE WITH ESTIMATED AIR POLLUTION EXTENSION BASED ON FOSSIL FUEL CONSUMPTION: THE CASE OF TURKEY, 1990 Katalin Angela Zaim Institute of Environmental Sciences, 1996 Advisors: Prof. Dr. Ömer Saygın Doç. Dr. Fikret Adaman Keywords: Air Pollution, Environmental-Economic Accounting, Policy. Both industrial and non-industrial production activities in Turkey rely mainly on fossil-fuel as a source of energy. Fossil-fuel is a well known source of air pollution such as S02, NOx, C02, PM and CO. The objectives of this study are to: 1. develop an Environmental-Economic Ac counting model for the Turkish economy; 2. assess the air pollution emission levels of se lected sectors of the Turkish economy; 3. assess the abatement costs of these sectors; and 4. conduct various policy experiments to address issues of air pollution emissions and abatement costs. The analysis is based on the 1990 standard Input-Output table of Turkey, which is modified to cover the production-pollution relationship. Terms of air pollution are estimated on the basis of sectoral fossil-fuel consumption. Standard emission factors estimated by EPA are used for air pollution assessments. These factors are then applied to the Turkish manufac turing sectors with extrapolations based on international data on combustion technologies. This environmental 10 table is then applied for the assessment of the most significant pollut ers and also the abatement costs which would occur if these sectors are asked to abate certain amount of pollution. The analysis is based on the Leontief inverse which depicts both the di rect and indirect relationships among the sectors. The results suggest that the Transportation sector is the most significant contributor to all air pollution indicators considered in the study. Agriculture is the second most important, while Chemical Production and Metal Production are the third most important contributors to the air pollution. In contrast, the results of the policy analysis which require producing sectors to maintain the 1990 emission levels in 1993V indicate that the largest contributors to total emissions of C02 are the Textile and Construc tion sectors; for PM emission the Cement sector; and for CO and NOx the Transportation sector. Finally, shift of fifty percent from petroleum to NG consumption brings about an aver age fifty percent abatement without the requirement of further abatement technology. Under this policy experience the most polluting sectors are found to be the Metal and Machinery Production.
Collections