The concept of `Pollution Damage` under CLC/Fund`92
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tanker kazaları sonucu deniz kirliliği evrensel bir problem olmaya devam etmektedir.Tanker kazaları çoğunlukla çevresel kirlilik zararı oluşturmaktadır. Kirlilik zararıekonomik ve evrensel nitelikli olabilir. Bazı uluslararası konvansiyonlar petrolkirliliğinden zarar görenler için tazminat sağlamaktadır. Ancak, çeşitli kirlilik zararlarındanbazıları tazmin edilebilir.1992 Kusursuz Sorumluluk ve Fon Sözleşmeleri, talepte bulunan mağdurlara tazminatsağlayabilecektir. Bu sebeple talepte bulunanlar, taleplerini sunmalı ve ispat etmelidir.Zarar çeşitleri tazmin edilebilirlik açısından incelenmiştir. Bu sayede, mağdurlar,taleplerinin tazmin edilebilir ve makul olduğundan haberdar olabilecektir.Türkiye her iki 1992 Konvasiyonu'na da 17.08.2001 tarihi itibariyle taraftır. Buuluslararası konvansiyonların uygulanması gereklidir. 1992 Kusursuz SorumlulukSözleşmesi gemi sahibinin kusursuz sorumluluğunu öngörür. 1992 Protokolleri belirlişartlarda kirlilik zararı için tazminat sağlar. Ulusal hukuk kuralları da bulunmakla birlikte,kazadan sonra oluşan kirlilik zararı için bu Protokoller uygulanmalıdır. Makul taleplertazmin edilebilir. Taleplerin makul olması ile ilgili kriterler Fon tarafından düzenlenmiştir.Taleplerin iyi değerlendirilmesi gereklidir. Pollution of the seas as a result of tanker incidents continues to be a problemworldwide. Most of the tanker incidents cause pollution damage especially in theenvironment. The pollution damage can be environmental or economic. Some InternationalConventions provide compensation for victims who suffer oil pollution damage. However,damages can be in various types and only some types of pollution damage can becompensated.The 1992 Civil Liability and Fund Conventions provide compensation for claimants.In order to obtain compensation, claimants need to submit and prove their claims. Types ofpollution damage have also been examined to consider the compensability of them. By thisway, victims can be aware of reasonability of claims to obtain compensation.Turkey has been party to both the 1992 Conventions since 17.08.2001.Implementation of these International Conventions is necessary. The 1992 Civil LiabilityConvention is based on the strict liability of the shipowner. The 1992 Protocols providecompensation under certain provisions to compensate oil pollution damage. Despitevarious legal instruments of the national law, provisions for oil pollution incidents underthe legal framework of these Protocols should be applied. Claims should be reasonable tobe compensable. The criteria have been determined to clarify admissibility of claims by theFund. A good evaluation of claims is necessary.
Collections