Alüminyum alaşımı malzemelerin sürtünme karıştırma nokta kaynağı ile birleştirilmesi ve dayanım özelliklerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, özellikle otomotiv sanayinde yoğun kullanıma sahip elektrik direnç kaynağı yönteminin işlem sırasında malzemenin metalürjik ve mekanik özellikleri üzerindeki olumsuz sonuçlarından dolayı, alternatif bir yöntem olan sürtünme karıştırma nokta kaynağı(FSSW) ile AA 6061 ve AA 7075 levhalar birleştirildi. Araştırma için, 3mm kalınlıktaki AA 6061 ve AA 7075 levhalardan üç farklı numune kombinasyonu oluşturuldu. Her bir numune grubu için takım devir sayısı ve işlem süresi parametreleri sabit tutulurken üç farklı takım geometrisi değişken parametreler olarak kullanıldı. Sürtünme karıştırma nokta kaynaklı bağlantıların mekanik özelliklerinin araştırılması için çekme dayanımı testi ve mikrosertlik taraması gerçekleştirildi, ayrıca numune kesitleri üzerinde esas metal, ısı tesiri altında kalan bölge (ITAB) ve termomekanik etkilenen bölgeler (TMEB) yine bu bölgelerden elde edilen mikroyapı ve spektrum elektron mikroskopisi (SEM) fotoğrafları kullanılarak incelendi. En iyi mekanik ve metalurjik özellikler silindir geometrili takım ile uygulanan sürtünme karıştırma nokta kaynaklı numunelerden elde edilmiştir. Electric resistance welding is commonly used in automotive industry but it has negative effects on metallurgical and mechanical properties of materials and that?s why friction stir spot welding (FSSW) is choosen in this study as an alternative method for welding, instead of electric resistance welding at the process of joining the sheets of Al 6061 and Al 7075. For invesigation, three specimen combination were made up from the AA 6061 and AA7075 aluminium alloy sheets which have 3 mm thickness. Tool rotational speed and process time were constant and three different tool geometries were variable parameters for each specimen group. The tests of tensile strength, and micro hardness were used to find out the mechanical properties of friction stir spot welds, and also parent metal (PM), thermo mechanical affected zone (TMAZ) and heat affected zone (HAZ) were observed by using microstructure and scanning electron microscope (SEM ) pictures of the cross sections. Best mechanical and metallurgical results were gained from the specimens which were joined with friction stir spot welding (FSSW) by using cylindirical tool geometry.
Collections