Sanal ortamlarda 2B nesneler ile çoklu dokunma tabanlı etkileşim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 3B sanal ortamlarda 2B nesneler ile çoklu dokunma tabanlı etkileşim gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada, bu tip bir etkileşim için kullanılacak görüntüleme sistemine karar vermek için, standart ekran ve sanal gerçeklik gözlüğü 3B ortamlarda 2B hedef seçme performansı açısından karşılaştırılmıştır. Bu amaçla bir deney düzeneği hazırlanmış ve 11 katılımcı ile deney gerçekleştirilmiştir. Deney sonucunda elde edilen veriler ışığında sanal gerçeklik gözlüğünün standart ekrana göre daha avantajlı olduğu görülmüştür. İkinci aşamada görüntüleme sistemlerinin bir özelliği olan stereoscopic görüntü ile monoscopic görüntü 3B ortamlarda 2B hedef seçme performansı açısından karşılaştırılmıştır. Bir deney düzeneği hazırlanmış ve 20 kişi üzerinde deney yapılmıştır. Bu deneyde sanal gerçeklik gözlüğü için stereo ve mono görüntü ve standart ekran için stereo ve mono görüntü olmak üzere dört farklı sistem karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak stereo görüntünün hedef seçme performansı üzerinde önemli bir etkisi olmadığı görülmüştür. Üçüncü aşamada ise gölge kullanımının performansa etkilerini incelemek amacıyla bir deney düzeneği hazırlanmış ve elde edilen sonuçlar ikinci aşamadaki sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Deney sonucunda gölge kullanımının ekran üzerinde olumlu yönde bir etkisinin olduğu gözlenmiş, SGG üzerinde ise önemli bir etki oluşturmamıştır. Son olarak sanal gerçeklik gözlüğü kullanılarak 3B ortamda 2B nesneler ile çoklu dokunma tabanlı etkileşime girilebilecek bir sistem geliştirilmiştir. In this work, multitouch interaction with 2D objects in 3D virtual environments is developed. First, 2D target selection performance in 3D virtual environments is compared for standard monitor and head mounted display to decide which type of display system is better for this type of interaction. For this purpose, an experimental setup is prepared and this experiment is applied to 11 participant. The experimental results show that head mounted display is better than standard monitor in terms of selection performance. Second, stereoscopic view and monoscopic view is compared for 2D target selection performance in 3D virtual environments using standard monitor and head mounted display. An experimental setup is prepared for this purpose and applied to 20 participants. Results show that stereoscopic view is not effects 2D target selection performance in 3D virtual environments significantly. Third, an experimental setup is prepared to compare shadow, stereo view and mono view performances. Results show that, in standard monitor setup, shadow has a significant performance improvement. However, in SGG setup, shadow has no significant effect on target selection tasks. Last, a system for multitouch interaction with 2D objects in 3D virtual environments that uses head mounted display is developed.
Collections