Türk sineması-seyirci ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk sinemasının 2000'li yıllarda gösterdiği gelişme, pek çok kişi tarafından oldukça olumlu görülmektedir. Oysa ki günümüz Türk sineması detaylı olarak incelendiğinde sektörde çok dengesiz bir yapı olduğu görülmektedir. Çok fazla izlenen birkaç filmin yanında, neredeyse hiç izlenmeyen pek çok film bulunmaktadır. Türk sinemasının 1960-1975 yılları arasındaki yapısı ile günümüzdeki yapı karşılaştırıldığında aradaki fark açıkça ortaya çıkmaktadır. Türk sineması 1960-1975 yılları arasında kendine özgü bir üretim sistemi oluşturmuş ve bu sayede tüm Türk halkı tarafından büyük ilgi görmüştür. Bu sistem yıllar içinde bozulunca sinemamızda büyük bir düşüş yaşanmış ve 1990'lı yılların başında sinema sektörü yok olma noktasına kadar gelmiştir. Günümüz sineması, o dönemki durumla kıyaslandığında elbette ki daha iyi durumdadır ancak bugünkü verileri rekor olarak değerlendirmek ve sinemamızın çok iyi bir durumda olduğunu söylemek oldukça yanlıştır. Sinemamızın yıllar içinde geçirdiği değişim, toplumumuzun kültürel değişimiyle doğru orantılıdır. Şüphesiz ki bir toplumun ortak kültürü bir anda değişmez. Kültürel değişim, farklı etkenlerin bir araya gelmesi sonucu, uzun yıllar içinde, yavaşça gerçekleşir. Bir toplumun kültürünün bozulması, o toplumun yaşayışını, dilini, gelenek-göreneklerini, dinini, doğasını ve bilimini etkilediği kadar sanatını da etkilemektedir. Türk sineması da toplumdaki kültürel bozulmanın doğrudan etkilediği alanlardan biridir. The progress of the Turkish cinema in the 2000's is assessed highly positively by many people. However, a detailed analysis of the Turkish cinema reveals an inconsistent structure of the sector. Despite several blockbuster movies, there exist many that have been watched by almost nobody. The difference of today's Turkish cinema to the situation in 1960-1975 is apparent.Turkish cinema managed to build a unique production system in 1960-1975, and hence received high interest from the Turkish audience. As this system degraded over the years, Turkish cinema experienced a downhill journey, and in the early 1990's the cinema sector came to a point of near-extinction. When compared to those days, the situation of the cinema nowadays is obviously better; however, attributing today's cinema data as record-highs and claiming that our cinema is in very good condition would be an incorrect judgment.The evolution of the cinema throughout the years is correlated to the cultural change of the society. Clearly, the common values of the people do not change suddenly. Cultural change happens slowly, over many years, as a result of various factors. The decay in the culture of a society affects its life style, language, traditions, religion, nature and science, as well as its art. Turkish cinema is one of the many areas directly affected by the cultural degrade in the society.
Collections