2000 sonrası Türk sinemasında mizah anlayışı ve toplum üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gülmek fizyolojik bir eylem olduğu gibi bilinçsel bir süreç içinde de gelişip gerçekleşebilen bir eylemdir. Bilinçsel bir süreç içinde gerçekleşen gülme olgusunun bulunduğu yerde mizahi durumlardan söz etmek mümkündür, çünkü mizahın pek çok yönü vardır ve bunların her biri mutlaka `bilinçli` üretim aşamasını gerektirir. Gülme ihtiyacı ise tarihten günümüze var olmuş ve bundan sonra da var olacak bir olgudur. İster bilinçsel üretim süreci sonunda gerçekleşen gülmeden, ister yalnızca fizyolojik gülme olgusundan söz edelim, ortaya çıkan eylem, insan için gerekli ve faydalıdır.Türklerin tarihine bakıldığı zaman mizahın hayatın içinde var olan bir gerçek olduğunu görmekteyiz. Türkler'in geçmişten günümüze `Karagöz`, `Ortaoyunu`, `Köy Seyirlik Oyunları` ,`Meddah` gibi eğlencelerin yanı sıra büyük hiciv ustaları, şairler, yazarlar yetiştirmiş, `Nasreddin Hoca` gibi halk kahramanlarının nüktelerinden ders çıkarmıştır.Son yıllarda üretilen komedi filmlerinin hemen hepsinde belli başlı yaklaşımlar mevcuttur. Bunlardan en öne çıkanları sinematografik devamlılığın gözardı edilerek birbirinden bağımsız sahnelerin güldürü amacıyla kullanılması, küfür- argo ve kaba hareketlerin kullanımının yaygınlaşması, absürt özelliklerin sivriltilmesi, cinsel göndermeler – cinsiyetçi şakalar, basit kelime oyunları, tipleme üzerine gidilerek konunun ortadan kaldırılması gibi sıralanabilir.Türklerin kültüründe bulunan asıl mizahı yansıtmayan günümüz sinemasının, yeniden `gerçek seyircisini` de gözeterek ürün vermeye başlaması bir gerekliliktir. Günümüz sinemacılarının geçmiş dönemin hala çok beğenilerek izlenen filmlerinin başarısını yakalamaları için üzerinde durmaları gereken en önemli konu bu olmalıdır.ANAHTAR KELİMELER:Türk SinemasıGülme Mizah2000'li YıllarKomedi Filmleri Laughter is a physiological act as well as a reaction that can progress and occur within a cognitive process. It is possible to mention humorous situations where the fact of laughter occurs within a cognitive process; because there are many aspects of humor and each of them absolutely requires the phase of `conscious` production. On the other hand, the need to laugh is a phenomenon that has existed from the past to present and will also exist from now on. There are certain approaches in almost all of the comedy films produced in recent years. The most prominent of them can be listed as the films produced with the logic of `sketch`, diffusion of the use of profanity – slang and vulgar behaviors, prominence of absurd features, sexual references – gendered jokes, simple word games and removal of the issue by focusing on the typecasting.It is a necessity for today's cinema which doesn't reflect the actual humor in Turkish culture to begin to produce films by also taking into consideration its `real audience`. This should be the most important issue required to be focused on by today's filmmakers in order to catch the success of the films of the past, which are still highly appreciated.KEY WORDS:Turkish CinemaLaughterHumor2000sComedy Films
Collections