19. ve 20. yüzyıl sanatında müziği etkileyen resim ve ressamlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, resim sanatının müzik üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla kaynak tarama ve karşılaştırma yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmada tarihten günümüze disiplinlerarası etkileşim ele alınmış, müziğin ilham aldığı resim ve ressamlar incelenmiştir. Geçmişten günümüze resim ve müziğin ortak dönem ve ilkeleri araştırılmış, sanatlararası etkileşimin yoğun bir şekilde yaşandığı 19. ve 20. yüzyıl üzerinde durulmuştur. Rönesans'tan başlayarak sanat tarihindeki dönemlerin resim ve müzik arasındaki benzerlikleri incelenmiş, her dönem içerisinde disiplinlerarası etkileşime örnekler verilmiştir.Resim ve müzik etkileşimi, bir taraftan bestecilerin çok yönlülüğü ve bu çok yönlülüğün eserlerine yansıması şeklinde ele alınırken aynı zamanda işbirlikçi çalışmalara da değinilmiştir. Araştırma sonucuna göre, 19. yüzyılda senfonik şiir tarzının yaratıcısı olan Romantik besteci Liszt'le başlayan resimden ilham alarak beste yapma geleneği Post romantik, İzlenimci ve Dışavurumcu besteciler tarafından devam ettirilmiştir. Sanatlararası etkileşim bağlamında sadece resim sanatının müzikten değil, aynı zamanda müziğin de resim sanatından beslenmiş olduğu tespit edilmiştir. Bu etkileşimin boyutlarının, dönemsel benzerlikler, kişisel beğeniler, ideolojik fikirler, felsefi ve biçimsel üsluplara göre çeşitlilik gösterdiği tespit edilmiştir.ANAHTAR KELİMELER: Disiplinlerarası etkileşim, Resim, Müzik, Gesamtkunstwerk, Bauhaus, Sanat. The aim of this study is to determine the effects of the art of painting on music by using the methods of source scanning and comparison. In this research, interdisciplinary interaction was asserted from past to present and a study was made on paintings and painters who inspired the music. In addition, common periods and principals of music and painting were explored focusing especially on the 19th and 20th centuries where interactions between different art branches are extensive. Beginning from the Renaissance, the similarities in the periods of music and painting in the history of the art were searched, the examples of interdisciplinary interactions for each period was also investigated.While interaction of music and painting was treated as versatility of composers resulting in reflection to their art, at the same time collaborator works were mentioned in the study.In accordance with the results of the study, composing tradition had been maintained by Post-romantic, Impressionist and Expressionist composers by inspired paintings beginning with Liszt, the romantic composer creating the symphonic poem in the 19th century. In the context of interaction between different art forms, it was beholded that the paintings had not only inspired music but music had also inspired the art of painting. The size of this interaction differs in accordance with the, similarities of historical periods, subjective admiration, ideological thoughts, philosophical and figural manner.KEY WORDS: Interdisciplinary interaction, Painting, Music, Gesamtkunstwerk, Bauhaus, Art.
Collections