1945 sonrası resim sanatında bir dışavurum aracı olarak beden
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçmişten günümüze sanat alanının vazgeçilmez unsurlarından biri olanbeden imgesi, çağının getirdiği koşullar doğrultusunda anlam ve biçim olarakdeğişime uğramış, bu değişimler dahilinde çağın düşünürleri ve sanatçıları tarafındanyorumlanmıştır. İnsanlığın ilk çağlarından günümüze değin sosyo-kültüreldeğişkenlerin etkilerini bulabileceğimiz bedenler, acı, ölüm ve haz gibi insanideğerlerin yanı sıra ideolojilerin, gündelik yaşamın ve bilimsel çalışmaların biryansıması olarak sanat alanındaki varlığını sürdürmüştür. Özellikle çağın getirdikleriile şekillenen beden imgesi, sanat alanında sayısı günden güne çoğalan akım veüsluplarla birlikte, içerik olarak değişime uğramıştır. Sanat alanında biçim ve plastikdeğerler açısından da yeni yaklaşımların odağında yer alan beden imgesi, bir değeratfetme aracı olarak izleyicinin yorumuna sunulmuştur. Bedene atfedilen değeringörünür kılındığı ve bedenin zaman-mekan algısı içinde yorumlandığı bir alan olarakresim sanatı ise tarihsel veri sunması açısından ayrıcalıklı bir öneme sahiptir.Tarihsel süreçte içerik ve yapısal özellikleri bakımından çeşitlenen bedenimgesinin bu eser metninde incelenmesiyle, sanatçıların bedeni yorumlayışfarklılıklarını ortaya koyan karşılaştırmalı bir içerik oluşturulması amaçlanmıştır. Bukapsamda literatür taraması yapılmış, sanatçı katalogları, süreli yayınlar incelenmişve internet ortamında çeşitli araştırmalar gerçekleştirilmiştir. Batı Resim Sanatıylasınırlandırılan metin dahilinde, sanatçıların bedene yaklaşımları kronolojik birbiçimde incelenerek, araştırmaya konu olan eserler biçim, içerik, estetik ve plastikdeğerler çerçevesinde çözümlenmeye çalışılmıştır. Resim çalışmalarında bedenimgesi üzerinden ele alınan konu ve olaylar dönemsel özellikleriyle birlikteirdelenirken, resimlerin odak noktasını oluşturan beden temsillerine dair kavramlartanımlanarak, çeşitli başlıklar altında gruplandırılmıştır. Resim sanatının kültürelkodlarını da oluşturan bu konu ve yaklaşımlar 1945 sonrası resim sanatı bağlamındaincelenerek, tarihsel açıdan geçirdiği değişimler gözler önüne serilmiştir.Eser metninin son bölümünde ise ele alanın konu kapsamında OnurKaraalioğlu'nun resimleri biçim-içerik yönünden yapıt okuma yapılarakincelenmiştir. Bu yöntemle, resim sanatının geçmiş dönem örneklerinin yanı sıra,günümüz sanatçılarının bedene getirdiği yorumsal farklılıkların görsel ve teorikolarak ortaya konması amaçlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Beden, İmge, Temsil, Resim, Plastik Sanatlar The body image, which is one of the indispensable elements of the arts fromthe past to the present, has changed in meaning and form in accordance with theconditions brought about by the age, and has been interpreted by the thinkers andartists of the age throughout these alterations/changes. The body in which we canfind the effects of socio-cultural variables from the early ages of mankind tonowadays, has continued its existence in the field of arts as a reflection of ideologies,daily life and scientific studies as well as human values such as pain, death andpleasure. The image of the body especially shaped by the age has also changed incontent through the movements and styles that flourishes day by day in the field ofarts. The body image, which is in the focal point of new approaches in arts in termsof form and plastic values, is presented to the viewer as a means of assigning value.The art of painting as an area where the value attributed to the body is visible andinterpreted in the sense of time-space perception of the body has a privilegedsignificance in terms of presenting/ providing/ historical data.In this present study, by examining the body image in terms of its content andstructural characteristics throughout history, it is aimed to create a comparativecontent that reveals differences between artists' interpretations of the body. Theliterature review is done in this scope, artist catalogs and periodicals are examinedand various researches are made on the internet. Limited to the Western Painting, theartists' approaches to the body are examined chronologically and the relatedartworks are analyzed in terms of form, content, aesthetic and plastic values. Whilethe themes and events reflected on the body image in the paintings are examinedtogether with the historical features, by defining the concepts of body representationsthat constitute the focal point of the paintings are grouped under various headings.These topics and approaches that also constitute the cultural codes of art are analyzedin the context of the art of painting after 1945 and the historical alterations that tookplace are displayed.In the last part of the present study, Onur Karaalioğlu's paintings' artisticform and content are evaluated in terms of the body image. In this way, in addition tothe historical examples of the art of painting, the interpretive differences suggestedby the contemporary artists pertaining to the body are aimed to demonstrate visuallyand theoretically.Keywords: Body, Image, Painting, Plastic Arts, Representation,
Collections