Empresyonist ve avangard akımlardan iki süit örneği: `C.Debussy images I. Defter` ve `S.Prokofiev Sarcasms Op.17`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Barok Dönemde karşımıza çıkan ilk çok sesli çalgı müziği biçimi olan süit formu, 1700'lü yıllarda halk danslarının dizilimi halinde yazılarak, kendi çağında en sık kullanılan form haline gelmiştir. 19. Yüzyılda ortaya çıkan Empresyonist akımda renk ve tını arayışının ön plana çıktığı müzik anlayışı, 20.Yüzyıl başlarında Avangard arayış ile kendini disonans akorlara, folklor kaynaklı `aksak` adı verilen sayma yöntemlerine ve tonaliteden kesin kopuş ile modaliteye bırakmıştır. Her iki akımın bu farklı üslubu ile ortak paydada buluşan süit formu, kendi dönemindeki yazı stili üzerinden devinimini yaşamıştır.Beethoven'den itibaren, süit peş peşe dansların dizilimi kalıbını geride bırakıp, çeşitli formların hatta karakter parçalarının (Schumann-Carnaval Op.9 gibi) oluşturduğu bir görünüme bürünmüştür. Aynı ilkelerle Tema ve Çeşitlemeler formunda da karşılaşılır. Empresyonist dönemin en önemli bestecisi C.Debussy'nin İmages ve Avangard stilin öncü isimlerinden S. Prokofiev'in Sarcasms adlı eserlerinde yeni bir bakış açısı ortaya çıkar. Debussy çeşitli tını ve hareket izlenimlerini sergilemek için bu formu kullanacaktır. Prokofiev ise belirgin bir kahkaha motifinden yola çıkarak psikolojik içerikli parçalarla yoluna devam edecektir.Debussy ve Prokofiev'in etkilendikleri akımlar bağlamında hazırlanan bu çalışmada, sanatsal çıkış noktaları (edebiyat,resim,şiir vs.) esas alınmış ve her iki bestecinin genel ilke ve bakış açıları tespit edilmeye çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Süit, Empresyonizm, Avangard Akımlar, Debussy, Prokofiev The suite form, the first polyphonic musical form that emerged in the Baroque period, has become the most frequently used form in it's time, written in the sequence of folk dances in the 1700s. The concept of music, which has the foreground of the search for color and timbre in the Impressionist movement that emerged in the 19th Century, left itself to dissonance chords, folklore-originated `Aksak` counting methods and modality with precise breaks in the tonal within the Avant-garde pursuit at the beginning of the 20th Century. This form, which meets in a common podium with this different style of both movements, survives it's movement through it's writing style.From Beethoven, the suite form leaves behind the appearance of sequential array of dances & forms itself into various forms, even character pieces (such as Schumann-Carnaval Op.9). The same principles are encountered in the form of Theme's and Variation's as well. A new point of view emerges in the works of one of the leading figures of Avant-garde style, S. Prokofiev's Sarcasms and the most important composer of Impressionist period C.Debussy's Images. Debussy will use this form to display various tones and motion Impressions. However, Prokofiev will continue on his path with psychological content, inspiring by and starting with a dis- tinctive laughing motif.In this work, which was prepared in the context of the influences of Debussy and Prokofiev; artistic outlets (literature, painting, poetry, etc.) were taken as basis & the general principles and perspectives of both composers were tried to be determined.Key Words: Suite, Impressionism, Avant-garde Period, Debussy, Prokofiev
Collections