Sinema filmlerinin restorasyonu,restorasyonda uyulması gereken yasal ve ahlaki kurallar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kültür, insanın kendinden önceki nesillerden devraldığı, geliştirdiği ve gelecek nesillere aktardığı sosyal bir mirastır. Her insan doğuştan bir kültürün içinde doğar, öğrenir ve bir sonraki kuşağa aktarır. Bütün toplumların kendine ait bir kültürü vardır ve birbirine yakın toplumlar arasında kültürel bir etkileşim söz konusudur. Geçmişten günümüze insan ve doğa etkisiyle şekillenmiş olan kültür, toplumun maddi ve manevi değerlerinden oluşur. Bu değerler, insanlığın ortak geçmişini anlatan, aralarındaki dayanışma duygusunu güçlendiren bir hazinedir. Kültürel miras somut ve somut olmayan miras olarak iki ayrı başlıkta toplanır. Somut kültürel miras; `taşınabilir kültür varlıkları` ve `taşınamaz kültür varlıklarını` kapsar. Somut olmayan kültürel miras ise sözlü gelenekler, gösteri sanatları, ritüeller olarak sınıflandırılır. Ayrıca ses ve görüntü kayıtlarının yapıldığı görsel – işitsel belgeler ile sinema filmleri de toplumsal hafızamızı oluşturan kültürel mirasımıza ait önemli görsel belgelerdir. Sinema filmleri çekildiği dönemin siyasi, sosyal, kültürel, ekonomik yapısına ışık tutar. Geçmişle gelecek arasında köprü görevi gören kültürel miras ögelerimizin doğru bir şekilde korunması ve geleceğe aktarılması gerekir. Kültür varlıklarının korunması konusunda uyulması gereken yasal ve ahlaki kurallar bulunmaktadır. Sinema alanında da bakım, onarım ve saklama konusunda oluşturulmuş evrensel mesleki kurallar vardır.Uluslararası Film Arşivleri Federasyonu'nu (FIAF) film arşivciliği konusunda çok kapsamlı bir çalışma tüzüğü hazırlamıştır. Buna göre, film arşivleri görsel malzemenin korunması, saklanması, onarımı ve gelecek kuşaklara doğru bir şekilde aktarılmasıyla görevlidir. Teknoloji alanında yaşanan hızlı değişim ve gelişim sinemayı büyük ölçüde etkilemiştir. Film arşivleri de sinema teknolojisindeki bu gelişmelerden imkânları doğrultusunda yararlanmak istemişlerdir. Bu yeni dijital teknolojiyle birlikte sayısal veriye dönüştürülen görüntü ve ses onarılabilmekte, filmler yenilenmektedir. Bu çalışmalar uzman kişiler tarafından büyük bir emek ve sabırla yapılmalıdır. Türkiye'de sinematografik eserlerin korunması, 1960'lı yılları başına rastlar. Bu mirası tamamen kişisel çabalarıyla, film arşivine sahip olmayan bir ülkenin kültürel yönden büyük bir eksiklik içinde olacağı fikrinden yola çıkarak gönüllü olarak koruma altına alan kişi Prof. Sami Şekeroğlu'dur. Sinema sevgisi ve öngörüsü sayesinde filmler ile gelecek kuşaklar arasında köprü kurmuştur. Ulusal sinema mirasımızı korumanın yanında Türk sinemasının gelişebilmesi için nitelikli eleman yetiştirme fikriyle, ülkemizde ilk üniversite düzeyinde eğitimi başlatmış, ilk sinema müzesini oluşturmuştur. Bu yenilikçi ve çağın ilerisindeki çalışmanın temelleri Kulüp Sinema 7'de atılmıştır. `Eğitim İçinde Üretim, Üretim İçinde Eğitim` anlayışını benimseyerek ve benimseterek çalışmalar yapan Hocam Prof. Sami Şekeroğlu, şu an ki adı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Sinema-TV Merkezi olan kurumda ileri teknolojik imkânlara sahip çağdaş bir altyapı kurmuştur. Sinematografik mirasın restorasyonu ve konservasyonu konusunda fiziksel ve dijital tekniklerle onarım çalışmalarının yapılabildiği, sinema sanatını geliştirmeyi hedefleyen sinemacıların yetiştirildiği ünik bir yapıya sahip olan Kurum, Türk sinemasına ve ulusal sinema mirasına sahip çıkmaya devam etmektedir. Culture is a social heritage that man inherits, develops and transfers to future generations. Every human being is naturally born in a culture, learns and transfers it to the next generation. All societies have a culture of their own and there is a cultural interaction between close societies. The culture, which is shaped by the effects of human and nature from past to present, consists of the material and moral values of the society. These values are a treasure that tells the common history of humanity and strengthens the sense of solidarity between them.Cultural heritage is divided into two separate topics as tangible and intangible heritage. Tangible cultural heritage include `movable cultural properties` and `immovable cultural properties`. Intangible cultural heritage is classified as oral traditions, performing arts, rituals. In addition, audiovisual documents with audio and video recordings and motion pictures are important visual documents of our cultural heritage which constitute our social memory. Motion pictures shed light on the political, social, cultural and economic structure of the period in which it was shot. Our cultural heritage elements, which serve as bridges between the past and the future, must be properly protected and transmitted to the future. There are legal and moral rules for the conservation of cultural properties. In the field of cinema, there are universal professional rules about maintenance, renovation and preservation. The International Federation of Film Archives (FIAF) has prepared a very comprehensive code of conduct on film archiving. According to this, the film archives are responsible for conserving, preserving, renovating and transferring the visual material to the next generations.The rapid change and development in the field of technology have greatly affected cinema. Film archives also wanted to take advantage of these developments in cinema technology in line with their possibilities. With this new digital technology, the image and sound converted into numerical data can be repaired and the films are renewed. These operations should be done by experts with great effort and patience.The protection of cinematographic works in Turkey corresponds to early 1960s. From the idea that a country that does not have a film archive would be in a great lack of culture, Prof. Sami Şekeroğlu is the person who voluntarily protects this legacy all by his personal efforts. Thanks to his love of cinema and his vision, he bridges the gap between films and future generations.In addition to protecting our national cinema heritage, he started the first university-level education in our country with the idea of raising qualified personnel in order to develop Turkish cinema and established the first cinema museum. The foundation of this innovative and contemporary work was laid at Kulüp Sinema 7.My professor Prof. Sami Şekeroğlu, who has adopted and made adopted the `Production in Education, Education in Production` approach, has established a contemporary infrastructure with advanced technological facilities in the institution whose current name is Mimar Sinan Fine Arts University Prof. Sami Şekeroğlu Cinema-TV Center. The institution which has a unique structure that raise filmmakers who aim to develop the art of cinema, and where the restoration and conservation of the cinematographic heritage can be done by physical and digital techniques, continues to look after the Turkish cinema and national cinema heritages.
Collections