20. Yüzyıl başından günümüze resimli çocuk kitaplarında görsel dil
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET20. Yüzyıl Başından Günümüze Resimli Çocuk Kitaplarında Görsel DilÇağın KAYADil ve kurmaca, yazınsal metnin temelini oluşturur. Resimli çocuk kitaplarında ise görsel unsurlar dil ve kurmacayı destekleyerek, yazınsal metinler içerisinde, yeni bir tasarım alanı oluşturur. İçinde görsel unsur olan her kitap bu tür alan içerisinde yer almaz. Resimli çocuk kitaplarında; bir hikaye veya masal hem metin, hem illüstrasyon yoluyla çocuğa aktarılır. Hatta metin hiç olmayabilir, illüstrasyon tek başına olayı anlatabilecek güçte yer alır. Resimli çocuk kitapları yüz yılı aşkın zaman diliminde kendi dilini oluşturmaya başlamıştır. Çocuk edebiyatının bu alanı; çocukların büyüme ve gelişimelerine, hayal, duygu, düşünce ve duyarlılıklarına, zevklerine, eğitilirken eğlenmelerine katkıda bulunmak amacıyla gerçekleştirilen ortak bir alana dönüşmüştür. Yazar, grafik tasarımcı ve illüstratör bu ortak alanda buluşur. Günümüzde sanat dalları arasındaki geçişkenliğin yoğunluğu, sanat dallarını türlere ayırmaya çalışanları zorlamaktadır. Sanatın birçok dalında temel olarak ilkeler benzerlik gösterir. Resimli çocuk kitaplarının evriminde de, doğası gereği yazar, şair, ressam, illüstratör, grafik tasarımcı arasındaki çizginin bulanıklaşması ve birbirinin parçası olması evriminin nihai sonucu olmuştur. Resimli çocuk kitapları; düşünmeyi, eğlenmeyi, dünyayı keşfetmeyi, herşeyin yeni ve biricik olduğu çocukluk dönemini besleyen en önemli kaynaklardan biridir. Çoçuk kavramının gelişimi araştırıldığında, çocukluğun yokluğu, sonra bir sınıf haline dönüşmesi ve daha sonra insanlığın hemfikir olduğu bir kavrama dönüşmüş olması, bu kavramı bütün yönleriyle besleme ihtiyacını yanında getirmiştir. Bu çalışmada, yetişkinlerin görsel iletişim ile ilk kez karşılaştıkları tasarım alanı olan resimli çocuk kitaplarının görsel dilini oluşturan; tipografi, illüstrasyon ve sayfa düzeninin içerikle olan ilişkisi üzerine bir inceleme yapılacaktır. Bu kapsamda; 1960'lardan günümüze üretilmiş resimli çocuk kitaplarının tasarım ve illüstrasyon özelliklerinin incelenmesi ve bu verilerden hareketle seçilen kitapların çözümlenmesi bu araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Araştırmada tarama-betimleyici yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın kuramsal kısmı için literatür taraması yapıldı ve bilgiler derlendi. 1960'lardan günümüze yayımlanan kitapların tasarım özellikleri incelenerek, araştırmaya uygun örnekleme yöntemi kullanılarak kitaplar belirlendi, tasarım okumaları yapıldı, elde edilen veriler kullanılarak,şeçilen kitapların tasarım okumaları üzerinden bir kitap tasarlandı.Anahtar sözcükler: Resimli çocuk kitapları, resimleme, illüstrasyon, tipografi, sayfa düzeni, grafik tasarım SUMMARY20. Yüzyıl Başından Günümüze Resimli Çocuk Kitaplarında Görsel DilÇağın KAYALanguage and fiction lays the foundation for the scripture (or written text). Where in pictured children's books visual elements assists language and fiction to create a whole new design habitat. Though not every book with visual elements finds itself in this habitat, pictured children's books however thrive in it. They tell a tale or a story to a child using script (or text) and illustration. Sometimes there is even no script but illustration strong enough to carry the message. Pictured children's books begin creating their language in a time frame over a hundred years transforming this branch of children's literature to a common space that helps children through their childhood influencing everything from their imagination, feelings, thoughts, fragilities, tastes while they are being educated and having fun. Writer, graphic designer and illustrator meets at this common space. A common habitat.Today the intensity of inter diciplinary transferration makes it very hard to articulate art forms. In many of the art forms bacis principals are similar. Through the evolution of pictured children books the lines between graphic designer, author, illustrator, painter, poet naturaly blur and they end up being pieces of each other. Pictured children's books nurtures thinking, playing, discovering the world around when eveything is new. Childhood the most important phase in a person's life. It's universaly considered a phase where a person must be nurtured by all means. In this context; examining the design and illustration features of pictured children's books produced from 1960's to the present and using the obtained data to deconstruct them is the problem of this research. Screening-descriptive method has been used for this purpose. Sources have been scanned and compiled for the conceptual part of the research. The design and illustration features of the books published from the from 1960's to the present and were examined, books were determined by using an sampling method, design readings were made and a guide book was designed by using the obtained data.Keywords: Children's picture books, illustration, illustration, graphic design.
Collections