Çini sanatında kabartma tekniği ile binbir gece masalları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tez-eser çalışmamızın ilk bölümünde konunun amacı, kapsamı ve yönetimi üzerinde durulmuştur. Kompozisyon temasını oluşturan Binbir Gece Masalları'nın kaynağı, konusu ve anlatım tekniği incelenmiştir. Ayrıca sanatın farklı kollarına yansıyan örnekleri, görsellerle desteklenerek anlatılmıştır. Uygulama yöntemi olarak tercih ettiğimiz kabartma tekniğinin; Anadolu, Mezopotamya ve Orta Asya'daki üretimleri, İslamiyetten önce İslamiyet sonrası örnekleri üzerinden incelenmiştir. Anadolu Selçuklu seramik ve çinilerinde kabartma tekniği; uygulama yöntemleri, form ve bezeme özellikleri detaylı olarak ele alınmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda, çini panolardan oluşan Binbir Gece Masalları'ndan biri olan `Alaaddin'nin Sihirli Lambası` temalı eser tasarlanmıştır. Tasarımlar kabartma bezemeli üç çini plaka olarak uygulanmıştır. Sır altı tekniği ile renklendirilerek, şeffaf renksiz sır ile kaplanmış ve fırınlanmıştır. Uygulama ahşap taşıyıcı üzerine yerleştirildikten sonra sergilenmeye hazır hale getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Binbir Gece Masalları, Kabartma Tekniği, Seramik ve Çini, Alaaddin'in Sihirli Lambası. We firstly discussed the subject, scope and the method of our study in the thesis. Then the subjects, origin and writing techniques of the `One Thousand and One Nights` is analyzed over publications. The moulding (relief) technique, which we preffered as our implementation method in our work, with examples of Anatolian, Mesopotamian and Middle Asian products before Islam and after Islam, is researched. Anatolian Seljuk ceramics moulding and relief techniques, implementation methods are studied together with their shape and desing variations. As a result of studies; a well known tale-which belongs to One Thousand and One Nights- `Alaaddin and his Magic Lamp` theme has been designed and applied as a tile art work. Designs are implemented on three tile panels with moulding (relief) and underglazing techniques. The colours are used under the transparent white glaze and than fired in the kiln. After application on wooden carrier the tile work became ready to be exhibited.Key Words: One Thousand and One Nights, Relief Technique, Ceramics and Tiles, Alaaddin and his Magic Lamp.
Collections