Domenico dragonetti`nin no.3 kontrbas konçertosu`nun analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın konusu olan D.Dragonetti'nin No.3 Kontrbas Konçertosu'nun ana metni ile birlikte, bestecinin hayatı, kariyeri ve yay tekniği ele alınmıştır. Konçerto'nun bölümler halinde analizi yapılmak ile birlikte, her bölüm içerisinde açıklamalar, örnekleri ile sunulmuştur.Klasik Dönem ile ilgili kaynaklar araştırılmış, dönem içerisindeki melodi yapısı ve eşlik dokularının nasıl gelişim gösterdiği anlaşılmıştır. Özellikle formlar üzerinde J. Haydn'ın büyük çalışmalar yapması sonucunda, Barok Dönem'den izlerin neredeyse kalktığı saptanmıştır.Bestecinin hayatının araştırılmasından yola çıkılarak, kontrbasın gelişiminde en büyük paya sahip bestecilerden biri olduğu anlaşılmıştır. Kontrbasın orkestralarda kullanımının yanında, solo bir çalgı olarak da etkin bir şekilde kullanılabileceğini Avrupa'daki turneleri ile göstermiştir. Yaşadığı yıllarda en iyi kontrbas virtüözü olduğunu, kendisine has yayı ve tekniği ile göstermiştir. Dragonetti yayı olarak bilinen ve günümüzde de fazlası ile tercih edilen yay için araştırma yapılmış, araştırmanın sonucunda elde edilen bilgiler tezin içerisine eklenmiştir.Analiz bölümünde, öncelikle kontrbas partisi incelenmiş, melodik yapılarındaki müzikalite üzerine çalışma yapılmıştır. Kontrbas partisi ile birlikte piyano eşliğinde bulunan armonik yapılar da ayrıca analiz edilmiş, yapılan analiz sonucunda ortaya çıkan veriler, şekiller ile açıklanarak tezin içerisine eklenmiştir. The main text of D. Dragonetti's No. 3 Double Bass Concerto, the subject matter of the study as well as the life, career and bow technique of the composer have been addressed. The analysis of the concerto in parts has been performed and the annotations have been presented in each part with the relevant samples accordingly.The literature with respect to the Classical Era has been reviewed and thus, the melody structure and how the accompaniment textures have been developed are acknowledged. As a result of J. Haydn's substantial endeavors on the forms in particular, it was further identified that the traces on Baroque Era have almost been removed.Based on the reviews conducted on the life of the composer, it is further acknowledged that he was one of the composers with the most contribution to the development of double bass. His tours all across the Europe have revealed that double bass could also be utilized effectively as a solo instrument along with its presence in the orchestras. He has been proven to be the best double bass virtuoso in his era by his idiosyncratic bow and technique. Researches and studies have been conducted for the bow, also known as Dragonetti bow and the most preferred bow in today's time and the findings acquired as a result were included in the thesis.In the analysis section, the double bass party has been reviewed primarily and studies have been conducted on the musicality on the melodic structures. Harmonic structures accompanied by the piano have been reviewed along with the double bass party and the data revealed as a result of the analysis is included in the thesis by providing explanations through figures.
Collections