Öğretmenlerin örgüt kültürü algılarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜT KÜLTÜRÜ ALGILARININ ÖRGÜTSELVATANDAŞLIK DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİSAKARYA, NuriYüksek Lisans, İşletme Anabilim DalıTez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Yaşar ODACIOĞLUAğustos 2015, 93 sayfaBu araştırmanın amacı; öğretmenlerin örgüt kültürü algılarını ve örgütselvatandaşlık davranış düzeylerini belirlemek, örgüt kültürü algılarının ve örgütselvatandaşlık davranış düzeylerinin demografik özelliklerine göre farklılaşmadurumunu incelemek ve örgüt kültürü algıları ve örgütsel vatandaşlık davranışdüzeyleri arasındaki ilişkileri incelemektir.Amaç doğrultusunda kişisel bilgi formu, okul kültürü ve örgütsel vatandaşlıkdavranış ölçeklerinden oluşan anket formu; 2013-2014 eğitim öğretim yılında,Eskişehir ili Sivrihisar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı, ilkokul, ortaokul veliselerde görev yapan 216 öğretmene uygulanmıştır.Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistikprogramı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin okul kültürü ve örgütselvatandaşlık davranış düzeylerinin belirlenmesinde ortalama ve standart sapmaistatistiklerinden, okul kültürü ve örgütsel vatandaşlık davranış düzeylerinindemografik özelliklere göre farklılaşma durumunun incelenmesinde; t testi, tekyönlü Anova ve Tukey testlerinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin okul kültürüve örgütsel vatandaşlık davranış düzeyleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesindekorelasyon analizinden, okul kültürü algılarının örgütsel vatandaşlık davranışlarıüzerindeki etkilerinin belirlenmesinde ise regresyon analizinden faydalanılmıştır.xiiAraştırmada; öğretmenlerin okul kültürü algıları ile örgütsel vatandaşlıkdavranış düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu, öğretmenlerinokul kültürüne ilişkin algılarının artmasının, örgütsel vatandaşlık davranışdüzeylerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir ifade ile güçlü okul kültürünesahip okullarda, öğretmenler yüksek düzeyde örgütsel vatandaşlık davranışlarıgöstermektedirler.Anahtar Kelimeler: Örgüt kültürü, okul kültürü, örgütsel vatandaşlık davranışı IMPACTS OF PERCEPTIONS OF TEACHERS' ORGANIZATIONALCULTURE ON ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOURSAKARYA, NuriMaster of Science in BusinessSupervisor: Asst. Assoc. Dr. Yaşar ODACIOĞLUAugust 2015, 93 pagesThe aim of this research is to determine level of teachers' organizationalculture and organizational citizenship behaviour.The other aim is to investigateperception of organizational culture and the difference of organizational behavioraccording to demografic feature.To fullfill this aim, personal information form,school culture andorganizational citizenship behavior scala have been formed,as a questionarie.Thisquestionarie was applied to 216 teachers who work in Sivrihisar/Eskişehir at puplicschools in 2013.As a result of this questionarie, the data were evaluated by computer with theprogramme SPSS21.0.To decide Teachers' school culture organizational citizenshipbehavior level,average and standart deviation statistics and T tests one way Anovaand Turkey tests were used. Correlation analyse was used to determine therelationship between teacher's school culture and organizational citizenshipbehaviour.Regression analyse was used to determine the impact of perception ofschool culture on organization citizenship behavior.In research,there are positive meaningful relationships between teacher'sschool culture perception and organizational citizenship behavior.The more theteachers organizational culture perception increase,the more organizational xivcitizenship behaviour level rises.In another words,in schools which have strongschool culture, teachers have high level of organizational citizenship behavior.Key Words: Organizational culture, school culture, organizational citizenshipbehaviour.
Collections