İlköğretim fen ve teknoloji ders kitaplarının Bloom Taksonomisi açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 1948 yılından günümüze müfredat değişimine bağlı olarak değişen 6., 7. ve 8. sınıf fen ders kitaplarında bulunan ünite sonu değerlendirme sorularının Bloom Taksonomisi'nin Bilişsel Alan Basamakları açısından incelenmesidir. Elde edilen veriler doğrultusunda soruların yıllara göre karşılaştırılması yapılarak müfredat programlarındaki değişikliklerin ders kitaplarındaki ünite sonunda bulunan değerlendirme sorularına olan etkisine vurgu yapmak amaçlanmıştır.Araştırmada veri toplama amacıyla, 1948, 1972, 1992, 2000 ve 2004 yıllarında hazırlanan beş farklı fen programı incelenmiştir. Bu çalışmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan 15 adet fen ders kitabındaki ünite sonu değerlendirme soruları oluşturmaktadır. Bu sorular Bloom Taksonomisi'nin Bilişsel Alan Basamaklarını oluşturan bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarına uygunluğuna göre analiz edilmiştir.Bu çalışma sonucunda, 1948 yılından günümüze müfredat değişimine bağlı olarak 6., 7. ve 8. sınıf fen dersinde kullanılan ders kitaplarında yer alan ünite sonu değerlendirme sorularının fen programlarının değişimine bağlı kalmaksızın alt düzey düşünme becerilerini ölçtüğü tespit edilmiştir. Ayrıca yıllara göre karşılaştırma yapıldığında, 2000 yılı fen programına göre hazırlanan 6., 7. ve 8. sınıf soruları Bloom Taksonomisi'nin Bilişsel Alan Basamaklarına göre değerlendirildiğinde diğer yıllarda hazırlanan sorulardan daha nitelikli olduğu tespit edilmiştir. In this study, since 1948 to present day, from 6 to 8 grades science textbooks' evaluation questions analyzed and classified based on Bloom's Taxonomy of Cognitive Domain. The aim is to analyze the effect of changes in primary school science curriculum on the evaluation questions from 1948 to 2004. Data obtained from five different science curricula prepared in 1948, 1972, 1992, 2000 and 2004. The sample of this study is composed of 15 science texbooks' evaluation questions published by the Ministry of National Education. These questions analyzed based on Bloom's Taxonomy of Cognitive Domain levels including knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis and evaluation. As a result, the majority of surveyed questions, regardless of changes in science curricula have been prepared to assess low level cognitive skills. Additionally, 2000 science curriculum textbook's evaluation questions from 6 to 8 grades found more qualified than other science curricula textbooks' evaluation questions in terms of Bloom's Taxonomy of Cognitive Domain.
Collections