Ortaokul öğrencilerinde davranış problemleri ile sosyal beceriler arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gelişim dönemlerinin barındırdığı zorluklarla içinde yaşanılan çevrenin olumsuz özellikleri bir araya geldiğinde ve buna sosyal becerilerin yetersiz gelişimi de eklendiğinde ergende başa çıkması güç bazı duygusal ve davranışsal problemler meydana gelebilmektedir. Sosyal beceri, sosyal, duygusal, bilişsel becerilerin kişilerarası ilişkilerde uygun bir şekilde kullanımıdır. Sosyal beceriler gelişritilerek davranış problemleri önlenebilir ya da baş edilebilir. Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin davranış problemleri ile sosyal beceri puanları arasında ilişki olup olmadığını incelemektir.İstanbul İli Bahçelievler İlçesi'ndeki 14 tane ortaokulda yapılan araştırmaya 6. ve 7. sınıfa devam eden toplam 822 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi (Quay ve Peterson, 1996) ve Matson Çocuklarda Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (Matson, Rotatory, Hessel, 1983) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından düzenlenen öğrenci kişisel bilgi formu ve öğretmen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Bulguların değerlendirilmesinde Matson Çocuklarda Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği için 0,649, Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Lisetei için 0,947 güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde çift yönlü olarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin davranış problemleri puanları ile sosyal beceri puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Davranım Bozukluğu, Toplumsallaşmış Saldırganlık, Dikkat Problemleri-Toyluk, Kaygı-İçe Kapanma, Motor Gerilim, Psikotik Davranış puanlarına göre Sosyal Beceri, Olumlu Sosyal Davranış ve Olumsuz Sosyal Davranış puanlarının değişebildiği görülmüştür. Cinsiyet ve sınıf değişkenine değişkenine göre öğrencilerin sosyal beceri ve davranış problemleri puanlarının farklılaştığı bulunmuştur.Anahtar Sözcükler: Sosyal Beceri, Davranış Problemi, Ergenlik Teenagers might display some sorts of emotional and behavioral problems which are difficult to overcome when the difficulties of their developmental periods intersect with the negative conribution of the environment and the inefficient development of social skills are added to it, as well. Social skill is the appropriate use of social, emotional and cognitive skills in interpersonal relationships. Behavior problems may be prevented or dealt with by improving social skills.The main purpose of this research is to examine whether there is a relationship between behavior problems and social skills points of secondary students. This study was carried out with 822 sixth and seventh grade children from 14 different secondary schools in Istanbul European side. ` Revised Problem Behavior Checklist (Quay and Peterson, 1996) and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (Matson, Rotatory, Hessel, 1983)` were employed as data-gathering instruments. In addition to this, Personal Information Form for both the teachers and for the students prepared by the researcher were applied to all students. To evaluate the indications at the level of p<0,05, the significance for Evaluation of Social Skills is 0,649 and for Revised Problem Behavior Checklist with Youngsters 0,947 is evaluated in two aspects/dually. Finally, the results of the study indicate that there is a significant relationship between the scores of behavior problems and the scores of social skills. It was also found that the scores of Social Skills, Positive Social Behavior and Negative Social Behavior could change according to the scores of Conduct Disorder, Socialized Aggression, Attention Problems, Anxiety, Motor Tension, and Psychotic Behavior. The results of the study also suggest that students'scores of social skills and behavior problems vary depending on the variable of gender and grade. Key Words: Social Skill, Behavior Problem, Puberty.
Collections