Meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri ile karar verme stillerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri ile karar verme stillerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi 2016-2017 bahar dönemi, Ermenek Meslek Yüksekokulunda, örgün eğitime devam eden, 328'i kadın, 492'si erkek öğrenci olmak üzere, toplam 820 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise;, evren gurubundan tesadüfi yöntemle seçilmiş, 253'ü kadın, 189'u erkek öğrenci olmak üzere toplam, 442 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada belirlenen amaçlara ulaşabilmek için, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Mann ve diğ. (1998), tarafından geliştirilen (Melbourne DecisionMakingQuestionary) ve Deniz (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Karar Verme Ölçeği, Rosenbaum(1980) tarafından geliştirilen ve Türkçe‟ye uyarlaması Siva(1991‟den akt.Dağ,1991) ve Dağ(1991) tarafından yapılan ve stresle başa çıkmada bireyin bilişsel stratejileri ne ölçüde kullandığını ölçen ölçekten yararlanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS (Statistical PackageForSocialScientistsfor Windows Release22.0 ) programında analiz edilmiş, manidarlığı. P<0.05 düzeyinde sınanmış ve sonuçlar araştırmanın amaçları doğrultusunda tablolaştırılmış, açıklanmış ve yorumlanmıştır. Verilerin analizinde ise; OneSampleKolmogorov-Smirnov Testi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis Testi, kullanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında p< 0.05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan meslek yüksekokulu öğrencilerinin, karar vermede öz saygı düzeylerinin yüksek olduğu, dikkatli karar verme düzeyinin yüksek, kaçıngan karar verme, erteleyici karar verme ve panik karar verme alt boyutlarının ise orta düzeyde olduğu ve öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğunu tespit edilmiştir. Demografik özelliklerin bazılarında anlamlı bir farklılık bulunmazken bazı değişkenlerde ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Karar verme, öğrenilmiş güçlülük, öğrenci This study is made for the purpose of examining the decision making styles with the learned resourcefulness levels of students studying at vocational school. The population of the study consists of 328 female, 492 male students, a total of 820 students who are continuing formal education in 2016-2017 spring semester at Karamanoğlu Mehmetbey University, Ermenek Vocational School. The research sample of the study consists of 253 female, 189 male students, a total of 442 students who are chosen randomly from the population group. In order to achieve the objectives determined by the research, the personal information form developed by the researcher, Melbourne Decision Making Scale developed by Mann and the others (1998) and adapted to Turkish by Deniz (2004), the scale measuring to what extent the individual uses the cognitive strategies in coping with stress developed by Rosenbaum (1980) and adapted to Turkish by Siva(1991) and Dağ (1991) were used. The obtained data has been analyzed in the SPSS program (Statistical Package for Social Scientists for Windows Release 22.0) on the computer, the significance level has been tested at the P <0.05 level and the results are tabulated, described and interpreted for the purposes of the research. In the analysis of the data; One Sample Kolmogorov-Smirnov Test, Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Testhave been used. In the interpretation of the results p <0.05 significance level has been accepted.It has been determined that the vocational high school students participating in the research have high levels of self-esteem in decision making, the level of decision making is high but the sub-dimesion of timid decision making, deferred decision making, and decision making in panic are at average level and the level of learned resourcefulness is above the average. While some of the demographic features do not differ significantly, a significant difference has been found in some variables. Keywords: Decision making, learned resourcefulness, student
Collections